JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Svenska distributörer vinner andelar på tillverkarnas bekostnad
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Att fjolåret var dystert för komponentdistributörerna är knappast någon nyhet. Intressant att notera är dock att katalogdistributörerna klarade sig helskinnade undan härdsmältan i telekomsektorn och att distributionen minskade mindre än direktförsäljningen från komponenttillverkarna. Det visar Europartner Consultants årliga rapport över den svenska distributionsmarkanden.
Europartners rapport om den svenska komponentmarkanden innehåller en detaljerad genomgång av de tio största distributörerna samt kortare presentationer av ytterligare 18 komponentdistributörer. Rapporten kostar 520 pund.
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
På den svenska tio-i-topplistan över distributörer är det små förändringar. Elfa och Future byter plats, de är sjua respektive åtta. Ledartröjan innehas, precis som 1999 och 2000, av Arrow. Företaget är fortfarande knappt tre gånger så stort som tvåan och trean, Avnet respektive Eurodis.

- I snitt backade distributörerna 16 procent men det finns stora variationer. Bäst gick det för dem som höll sig borta från telekommarknaden, säger Lasse Skantz, som gjort den svenska delen av Europartners rapport.

De breda distributörerna, där Arrow, Avnet, Eurodis, Acte, Future och Promax ingår, minskade sin försäljning med dryga 20 procent. Promax utgör dock ett undantag, företaget växte med omkring 17 procent.

Katalogdistributörerna, där Elfa, Bejoken, Farnell och Modern Elteknik ingår, ökade sin försäljning med 8,6 procent. Bäst gick det för Bejoken som växte med 44 procent.

- Faktum är att år 2001 var bättre än år 2000 för den här gruppen. År 2000 växte de med bara 3,4 procent medan de breda distributörerna ökade sin försäljning med 62 procent.

Nischdistributörerna, till exempel Sangus, Egevo, Memec, Pelcon och TTI, sjönk i genomsnitt med 13,2 procent. Ett undantag är EBV, som ägs av Avnet och ökade sin försäljning med cirka 16 procent.

Totalt var den svenska komponentmarkanden värd 17,3 miljarder kronor i fjol. Det är en nedgång på 29,5 procent från år 2000 då den uppgick till 24,5 miljarder kronor.

- Siffrorna är uppskattning. Det är omöjligt att få fram exakta siffror, säger Lasse Skantz.

Av den totala komponentmarknaden utgjorde distributionen 40,7 procent vilket är en ökning från 2000 då distributörerna svarade för 34,3 procent. Förklaringen är att den vacklande telekomjätten Ericsson, som står för en mycket stor del av marknaden och i relativt hög utsträckning köper direkt från tillverkarna.

Av komponenttyper gick det sämst för halvledarna som sjönk med 34,1 procent. Det är sämre än Europasnittet som stannade på minus 28 procent. Lite bättre klarade sig de passiva komponenterna som minskade med 24,8 procent och minst nedgång märktes på elektromekaniken som kom undan med en minus 17,5 procent.


Per Henricsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)