JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Fem minuter med Günter Lauber, Siplace vd

Fem minuter med Günter Lauber, Siplace vd

Det har gått nio månader sedan Hong Kongbaserade ASM Pacific Technology, ASMPT, köpte  Siemens verksamhet kring ytmonteringsmaskiner. Bortsett från namnbytet till ASM Assembly Systems är det mesta sig likt på huvudkontoret i München. Ledningen är densamma och de flesta anställda finns kvar, men den nya ägaren har öppnat möjligheter som inte fanns tidigare.
Först måste vi reda ut det här med namnet. Ni kallar er lika ofta för Siplace som ASM Assembly Systems. Varför blev det inte ASM Siplace, eller bara Siplace?

– Jag hade gärna använt Siplace som bolagsnamn redan när vi var ett dotterbolag inom Siemenskoncernen. Tänk dig själv få dem att skriva Siemens Electronic Assembly Systems på en hotellräkning, vilket revisorerna krävde. Men Siemens låter aldrig sina dotterbolag göra så. Däremot fick vi ta över Siplace som varumärke och eftersom vi använt det i över 20 år är det en del av vår identitet, vi brukar prata om oss som Siplaceteamet.

– Samtidigt så vill vi visa att vi är en del av ASM så det officiella namnet på företaget är ASM Assembly Systems.

Det har gått nio månader sedan ASMPT köpte er, vad har hänt?


– Vi har lärt känna varandra och startat ett antal samarbetsprojekt. Det handlar bland annat om inköp där vi som en del av ASMPT får större muskler. Tillsammans med dem har vi utvärderat olika leverantörer för att se om vi kan sänka priserna genom att anlita någon av ASMPT:s underleverantörer, ASMPT själva eller om de underleverantörer vi har är konkurrenskraftiga.

– Ett annat område där vi kan se synergier är marknadsföring. Vi har en del gemensamma kunder. Även om det är olika avdelningar som köper av oss och ASMPT är det samma företagsledning, så där finns det synergier. De kan fungera som dörröppnare även om vi såklart måste göra säljarbetet själva.

Kommer vi att få se några maskiner som ni utvecklat gemensamt?

– Lysdioder är ett möjligt område. ASMPT har maskiner för att tillverka och kapsla dem medan våra maskiner används för att montera dem på mönsterkorten. Det finns kunder som både tillverkar och monterar dioderna, där kan man fråga sig om det är nödvändigt att förpacka dem när de är sorterade efter intensitet, eller om man kan montera dem direkt?

– Sen är frågan om det blir en ny maskin eller kanske en lösning med befintliga maskiner och ny mjukvara. Området är hur som helt mycket intressant. Vi säljer väldigt bra till företag som monterar lysdioder för bakgrundsbelysning av skärmar, vi hade över 70 procent av marknaden i Korea och lysdioder för rena belysningsändamål skulle kunna bli en jättemarknad.

Ni är tredje störst i världen på ytmonteringsmaskiner men har nyligen satt målet att bli etta. Är det en långsiktig vision eller finns det en konkret plan för att nå dit?

– I Europa har vi varit störst sedan länge, men tittar man globalt är både Panasonic och Fuji mer än dubbelt så stora som vi är. Med hjälp av ASMPT:s resurser ser jag det som aggressivt men helt realistiskt att dubbla vår omsättning och bli störst.

Hur lång tid kommer det att ta?


– Skulle vi ha gjort det på egen hand hade det tagit mycket längre tid. Nu handlar inte om tio år utan om kortare tid, men jag vill inte ge någon tidsplan idag.

Finns det med i planerna att växa genom förvärv?


– Det är intressant att notera att det inte kommer några nya spelare, samtidigt som ingen försvinner. Det finns alltid för och nackdelar med förvärv. En affär som mellan oss och ASMPT fungerar bra eftersom det inte finns något överlapp, det blir inga diskussioner om vilka produkter som ska vara kvar.

Kan ett alternativ vara att integrera vertikalt genom att köpa någon som gör ugnar eller screentryckare?


– Det är lätt att vd:n springer i förväg så jag vill inte störa organisationen med den typen av funderingar nu. Först ska vi fokusera på synergierna mellan ASMPT och oss. Men det är en möjlighet som vi kommer att utvärdera i framtiden.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)