JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Sony Ericssons framtid: Android och ”Sony”

Sony Ericsson har ingen reservplan för Android. Och varumärket man satsar på för framtiden är ”Sony”. Det berättar företagets vd Bert Nordberg som uppmärksammas  i samband med att hans företag fyller tio år.
Ericsson och Sony skapade sitt mobilbolag 2001. Första halvan av de tio första åren var bäst. För fem år sedan hade Sony Ericsson nio procent av mobilmarknaden. Idag ligger Sony Ericssons andel på två procent och utanför tio-i-topplistan. Man får bryta ut androidmarknaden separat för att hitta en ljusare siffra – där är andelen 12 procent.

Sony Ericsson tog liksom majoriteten av mobiltillverkarna tacksamt emot Googles livboj Android efter att Apple plötsligt visat alla hur en smartmobil egentligen borde se ut. Enligt Sony Ericssons vd Bert Nordberg har Apple fortfarande 1–2 års försprång framför övriga branschen.

– Vi tog inte Iphone på allvar och missade smartphonetåget, säger Bert Nordberg till tidningen Sydsvenskan.

Men frågetecken kring Android är många. Apple försöker stänga ute det från marknader och förbjuda detaljer i gränssnittet. Oracle och Microsoft kräver pengar. Och Google har plötsligt själv blivit mobiltillverkare med köpet av Motorolas mobilverksamhet.

En av de ledande smartmobiltillverkarna, Samsung, har strategiskt valt att inte lägga alla ägg i androidkorgen och bygger mobiler på alla tillgängliga operativsystem, inklusive ett eget, och utvecklar dessutom nya operativsystem som försäkring om Android sviker.

Sony Ericsson däremot tillverkar idag uteslutande androidmobiler. Och det finns ingen reservplan.

– I mitten av nästa år kommer vi nästan bara att sälja smarta mobiler och vi kommer att bygga dem på Android. Vi ser tydligt att konsumenterna gillar Android och jag har svårt att tro att någon kan komma ikapp Google där, säger Bert Nordberg till tidningen Svenska Dagbladet.

– Jag har fullt förtroende för Google och jag är lika "bullish" på Android som jag alltid varit, säger han till nyhetsbyrån TT.

Bert Nordbergs resonemang är att Motorolas mobilverksamhet endast representerar en liten del av smartmobilmarknaden – och Google skulle därmed inte sätta sin närvaro i övriga androidmobiler på spel.

– Att  välja en liten USA-baserad spelare som Motorola i stället för 50 procent av smartphonemarknaden skulle för mig vara ett väldigt märkligt beslut, säger han till TT.

Den officiella förklaringen är att Google köpte Motorolas mobilverksamhet för att kunna använda dess patent i försvar mot patentattackerna från bland annat Apple.

Den förklaringen tror Bert Nordberg på.

– Jag tycker det är en bra affär. Google ökar sitt patentskydd och gör Android betydligt starkare.

Han gjorde tummen upp redan i pressmeddelandet i augusti som annonserade köpet och han berättar för TT att Google diskuterade köpet med Sony Ericsson och andra partners innan det annonserades.

Enligt Bert Nordberg är Google är ett annonsbolag som skapat en ”perfekt symbios med mobilbranschen”.

Vad gäller patenthotet känner sig Bert Nordberg trygg.

– Det är rätt bra att ha Ericssons patentportfölj i ryggen i det patentkrig som just nu pågår. Då kastar man sig inte över oss, säger han till Sydsvenskan.

Nokia motiverar sitt nej till Android med att företaget inte vill försvinna i mängden av androidtillverkare. För att inte drabbas av detta är Sony Ericssons plan nu att satsa på den första delen av varumärket, ”Sony”.

– Under 2012 kommer vi att närma oss Sony i stor skala. Det blir vårt sätt att komma tillbaka. Sony är ett starkt varumärke, inte minst i USA, och det kan vi dra mer nytta av, säger Bert Nordberg till Svenska Dagbladet.

– Vi ska vara som en division i Sony även om vi har en ägare till. Det är ren egoism, eftersom Sony är mer inriktat på konsumentmarknaden, säger han till  Sydsvenskan.

Säljstrategin är, avslöjar Bert Nordberg, att presentera mobilen som en ”fjärde skärm” i Sonys mediaelektronik efter tv:n, den bärbara datorn och surfplattan. 

– Telefonen måste hänga ihop med din pc, tv och tablet. Den håller på att bli arbetsverktyget för allt vi gör hemma. Då måste användarna känna igen sig, säger Bert Nordberg till Sydsvenskan.

Sonys ägande i filmbolag, tv-kanaler och spelutveckling är andra områden där Sony Ericsson ska hämta kraft från den japanska modern, skriver Sydsvenskan.

– Vi ska integrera Sonys innehåll i telefonerna, som ”music unlimited” med innehåll från Sony Music Entertainment.

En del i den planen är att företaget kommer att fokusera ännu mer på Android. Idag representerar smartmobiler två tredjedelar av företagets försäljning. Den andelen kommer att ha ökat dramatiskt redan till nästa sommar. Och alla dessa smartmobiler kommer att vara Androidmobiler.

Windows Phone – det kort som Nokia satsar allt på – duger inte för Sony Ericsson.

– I nuläget skulle jag inte känna mig trygg i att investera i en plattform som helt enkelt inte är lika bra som den vi använder nu, säger Bert Nordberg till Wall Street Journal.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)