JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Här är Umeås nya elbuss

Här är Umeås nya elbuss

Umeå kommun har testat konverterade snabbladdade elbussar under snart två års. Nu går man vidare och köper in två helt nykonstruerade eldrivna stadsbussar för "ultrasnabb" laddning med 300 kW effekt.
- Ungefär när dina läsare får juninumret av Elektroniktidningen i sin hand ska den första bussen ha kommit upp till Umeå från AMZ-fabriken i Kutno i Polen. Under sommaren ska vi testa och anpassa bussen till våra förhållanden och på mässan Stora Nolia i Umeå i början av augusti kommer vi att visa upp dem för alla som är intresserade.

Det säger entreprenören och elfordonsspecialisten Boh Westerlund till Elektroniktidningen.

Det är hans företag Hybricon som fått Umeå kommun att satsa på snabbladdade elbussar - först två konverterade Volvo 7700 dieselbussar för snabbladdning med 100 kW och nu Hybricons nykonstruerade elbuss HAW 12 LE, byggd direkt för eldrift.

- De flesta el- och hybridbussar är byggda av traditionella busstillverkare som utgår från sina stora dieselmotorer och kompletterar med elmotorer.

-  Vi har gjort tvärtom och byggt en elbuss med möjlighet att lägga till en räckviddsförlängare i form av en liten dieselmodul på 30-50 kW. Det räcker med 30-35kW för att köra bussen men med 50kW kan den både laddas och köras,  säger Boh Westerlund.

Den nya bussen är byggd för "ultrasnabb laddning", ett varumärkesskyddat namn som Bo Westerlund tagit efter namnet på stadstrafiken i Umeå som går under namnet Ultra.

- Vi börjar med snabbladdning med 300W effekt på laddaren, men kan beroende på batterikonfigurationen ladda med upp till 1MW effekt, säger han till Elektroniktidningen.

Framdrivningen görs med direktverkande navmotorer som sitter direkt på drivhjulen. Därmed behövs ingen växlåda.

- Inga växlar, bara två rörliga delar, säger Boh Westerlund.

Den första bussen som kommer till Umeå i sommar är en 12-meters normalbuss. Den andra bussen, som levereras i höst, är en 18 meter lång fyrhjulsdriven ledbuss.

Båda är byggda av det polska elfordonsföretaget AMZ-Kutno i samarbete med Boh Westerlund. En av huvudkomponenterna är de elektriska navmotorerna från holländska E-Traction.

- Detta är ingen av AMZ gamla elbussar. Det här är vår buss, en helt ny konstruktion. HAW 12 LE står för Hybricon Artic Wisper 12 meter Low Entry, säger Boh Westerlund.

Batteripaketet består av LTO-batterier,  litium titanat-batterier, en ny sorts litiumjon-batterier för extremt snabb laddning och stora effektuttag. Grafitanoden i batteriet har ersatts med titanoxid, som har mycket större yta.

LTO-batterierna fungerar som en korsning mellan traditionella batterier och superkondensatorer. De är speciellt lämpade för att klara extremt höga laddningseffekter och låga temperaturer, samtidigt som de har mycket lång livslängd.

Hybricon köper sina LTO-batterier från amerikanska Altairnano, men samma typ av batterier har också utvecklats av japanska Toshiba som anpassat dem till elcyklar och till Mitsubishis elbil I-Miev. Men Toshiba har inga LTO-batterier som lämpar sig för tyngre fordon.

De två batteripacken i Hybricons första Artic Wisper har ett energiinnehåll på 50 kWh. Det snabbladdas vid ändhållplatsen i 3-4 minuter  och klarar sedan 30 minuters körning.

Bussarna kan förses med olika antal batteripack, och olika typer av batterier, beroende på bussbolagets behov.

Laddstationen är utvecklad tillsammans med det spanska företaget Oprid, som specialiserat sig på snabbladdning av bussar. Bilden till höger visar den gamla laddstationen.

Bussarna laddas via två strömavtagare, så kallade pantografer, på busstaket som skickas upp mot strömskenor i laddningsstationen.

- Vi har ett större batteripaket än andra snabbladdningsbussar, som ofta bara har superkondensatorer som kan laddas på bara några sekunder men som har kort räckvidd. De fungerar i ett system med många laddningsstopp. Men i Umeå är det optimala att ladda under ett par minuter vid ändhållplatsen och sedan köra oavbrutet under en halvtimme, säger Boh Westerlund.

Umeå kommun planerar för 20 bussar om alla tester faller väl ut.

- De två gamla, konverterade bussarna tas ur drift men kommer att fungera som reservbussar och som testbädd för Hybricons fortsatta elbussutveckling, säger Boh Westerlund till Elektroniktidningen.

Det enda molnet på Hybricons himmel är att finanserna är lite för skrala för att kunna ro i land expansionsplanerna med tillverkning av hundratals elbussar till alla intresserade bussbolag som hört av sig.

Uppstartsföretaget Hybricon AB fick likviditetsproblem i vintras och tvingades till konkurs i mars.

Men Boh Westerlund hade då redan startat Hybricon Bus Systems AB och har under våren och försommaren arbetat hårt för att dra in nödvändigt kapital.

- Det ser bra ut, säger han till Elektroniktidningen. Detta är framtidens kollektivtrafik i städerna.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)