JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Befria robotarna genom att se deras gränser

Jan TångringJAN TÅNGRING:

Befria robotarna genom att se deras gränser

Ingen har den blekaste aning om hur man bygger artificiell intelligens (AI). Och före AI kan robotar inte ersätta människor – de skulle misslyckas just när de behövdes som bäst. Men här är ett genidrag: ge roboten en människa som assistent. Plötsligt öppnas tusen stängda möjligheter för robotisering.
En av de mer genomtänkta prognoserna om när det ­kommer att finnas självkörande bilar på vägarna är – aldrig.

Men har inte Google en självkörande bil redan? Nej.

En självkörande bil är en bil på allmän väg där alla människor i bilen kan fika eller sova från start till mål. Eller överhuvudtaget inte befinna sig i bilen.

Googles bilar har en människa bakom ratten som ständigt är redo att rycka in och som ofta gör det, även om bilen med tiden har kunnat bocka för alltfler situationer som den kan styra upp själv – på sistone har den exempelvis löst problemet med att avvakta med rulla fram i en bilkö om det inte finns någon tillåten plats att stanna på fram till bilköns slut, exempelvis om där finns ett övergångsställe eller en korsning.

Men om föraren i bilen framför sticker ut handen genom rutan och viftar åt den att köra förbi, så står den kvar som en åsna och väntar.

Robotar har en helt överlägsen reaktionsförmåga och precision – därför kompletterar de oss bra i ­förarhytten. Det är inte alls naivt att tro att förarassistanssystem av olika slag kommer att dra ner antalet döda i trafiken till nära noll. Om du till detta lägger systemlösningar för att dirigera trafiktempo eller organisera samåkning på olika sätt har automatik också potentialen dra ner energiförbrukningen för persontransporter.

Problemet är förstås generellt. Robotar klarar sig på en snitslad bana, som vid det löpande bandets exakt upprepade moment.

I verklighetens kaos klarar de sig också utmärkt. Men bara 99 procent av tiden.(*)

Ingen vet hur man bygger den artificiella intelligens som krävs för att klara den sista procenten, även om man kan låtsas att man har en idé och få forskningspengar. Typiskt lovar man då AI om 20 år – när den egna karriären är över.

Så kommer den försmädliga sista procenten att välta hela planen på robotisering? Nej, den geniala lösningen som räddar planen om ”automatisering i kaotisk social miljö” är att göra som bilen – att ha en intelligent människa som stödsystem.

En människa som assisterar roboten? Just det.

Läs här (länk) om experimentet med en vårdrobot som sköter en äldre i hemmet. När roboten ställs inför en omöjlig uppgift – vilken av dessa medicinförpackningar är det som min klient vill ha? – så ringer den upp en operatör som tar sig en titt och pekar ut rätt paket.

Principen om semiautonomi är spännande. För mig har robotvård känts ouppnåeligt av AI-skäl. Men det lilla knepet med en mänsklig robotassistent räddar idén.

Och just vården av äldre är ju en av de stora uppgifterna vi sägs stå inför med en ålderspyramid med allt högre tyngdpunkt.

En besläktad princip kallas Human Based Computing. Den används i Amazons tjänst Mechanical Turk där människor skriver upp sig för att utföra rutinuppgifter, som att avgöra om ett foto föreställer en man eller en kvinna. En automat kan anropa Mechanical Turk i realtid för underuppgifter den inte klarar själv och efter svaret fortsätta sitt arbete.

Principen finns till och med i den lilla ordbehandlare jag använder just nu. Den sätter röda streck under ord den inte känner igen – som ”semiautonomi” och ”coh”. Den delegerar stavningsrättningen till mig där den går bet.

FOTNOT:
(*) Efter att denna ledare skrevs – och publicerades i majnumret av Elektroniktidningen Magasin – har Google avslöjat att dess självkörande bil i själva verket går på en snitslad bana. Trafikmiljön i några områden i Kalifornien är kartlagd in i minsta detalj. Utanför dessa kartlagda områden rör sig bilen inte ur fläcken. Googles bil är med andra ord inte en bil utan en spårtaxi – vilket är ett alldeles utmärkt koncept, och förstås betydligt flexiblare utan fysisk räls.

Dessutom har Google sedan denna ledare skrevs producerat en konceptbil som på sikt ska tillverkas utan ratt. Om denna rattlösa bil gissar jag två saker: den kommer att sjösattas på ett kontrollerat område, exempelvis Disneyland, med väldefinierade sträckor och uppgifter. Och Google kommer att ha personal som kan logga in i bilen och fjärrstyra den och prata med passagerarna.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)