Nederländerna förbjuder bensinbilar 2025
År 2025 kommer du inte att kunna köpa en ny bensin- eller dieselbil i Nederländerna. Detta enligt en motion som får majoritetsstöd av det nederländska underhuset.
Motionen säger att endast bilar med nollutsläpp av koldioxid blir tillåtna att sälja.
43 000 hybrid- och elbilar såldes i Nederländerna i fjol, motsvarande 9,6 procent av de nybilar som registrerades totalt.
27 procent av alla resor i Nederländerna sker på cykel och 11 procent via allmänna färdmedel. Hälften av innevånarna har bilen som sitt primära transportmedel.
Också i Indien diskuteras förbud mot försäljning av ickenollutsläppsbilar till år 2030.
Norge siktar på nollutsläpp i nya bilar till år 2025 men inte primärt via förbud utan genom skatter, subventioner och krav på lågutsläppsfordon i offentlig upphandling. Deklarationen görs i en ny transportplan som ännu ej är antagen.
År 2030 ska därefter alla norska nya tyngre varubilar ha nollutsläpp, liksom 75 procent av alla nya långfärdsbussar och 50 procent av alla nya lastbilar.
Också norska vägmaskiner, fartyg, flyg och tåg (idag används diesel på vissa tågsträckor) ska enligt den preliminära transportplanen minska sina koldioxidutsläpp eller öka bruket av biodrivmedel. Dessutom kommer Norge att bygga cykelbanor för 7,6 miljarder kronor.
Både Nederländerna och Norge förband sig i december i fjol till att ha städat bort alla icke-nollutsläppsfordon till senast år 2050. Också Tyskland och Storbritannien har gjort samma utfästelse tillsammans med tio USA-delstater.
Enligt en forskningsrapport från SEI (Stockholm Environment Institute) skulle – globalt – 70 procent av alla nybilar år 2030 kunna vara elektriska, och 30 procent av den totala fordonsflottan. Scenariot förutsätter starka politiska signaler, fortsatt billigare batterier och investeringar i infrastruktur för laddning.