Nej till lagförslag om självkörande bilar
2017 finns 100 självkörande personbilar i Göteborg via Volvo Car Groups initiativ Drive Me. Men för att Volvo ska kunna testa sina självkörande bilar i verkliga situationer krävs lagändringar. Igår sa Datainspektionen nej till ett aktuellt lagförslag.
Självkörande fordon är utrustade med kameror, radar, mikrofoner, gps och en rad andra sensorer som samlar in uppgifter som kan vara direkta eller indirekta personuppgifter om personer i eller utanför fordonet.
Det gör att Datainspektionen sätter käppar i hjulet för det lagförslag som den utredning som initierades i våras nått fram till och som förhoppningsvis skulle ha banat väg för en ny lag i maj nästa år.
– Utredningen har inte tillräckligt utrett vilka sensoruppgifter som är personuppgifter och hur dessa uppgifter ska hanteras och skyddas, säger Datainspektionens jurist Malin Ricknäs i ett pressmeddelande.
Enligt svensk grundlag måste den här typen av lagförslag innehålla en noggrann analys som visar att det intrång som sker i den enskildas privata sfär måste vara befogat och inte är större än nödvändigt. Här har utredningen brustit, enligt Datainspektionen.
Likaså säger Datainspektionen blankt nej till att självkörande fordon ska kunna utrustas med mikrofoner som spelar in ljud i fordonen.
– Ljudupptagning i fordonen är ett så pass omfattande intrång i den personliga integriteten hos de personer som befinner sig i fordonen att det inte bör tillåtas på det sätt som utredaren föreslår, säger Malin Ricknäs.
En stor del av Fordonssverige har riktat hård kritik mot att varken EU-kommissionen eller nationella myndigheter som Datainspektionen och Konkurrensverket kommit särskilt långt i arbetet med att reda ut vem som äger informationen som bilen skickar, var ansvars- och försäkringsfrågor ligger samt klarlägga datasäkerhetsaspekterna.
Gårdagens nej är ett bakslag för bland annat Volvo.
Datainspektionen har skickat ett yttrande till Näringsdepartementet (se länk).