JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen

Nyheter

Guglielmo Marconi uppfann radio och radar för att rädda liv på havet. Vi besöker en av hans experimentplatser, Torre Chiaruccia, och träffar hans nu enda levande barn som i likhet med radiogeniets yacht döptes till Elettra efter gudinnan som namngav elektriciteten.

Volvo saknar kunskaper om miljöförhållandena hos sina kinesiska leverantörer av jordartsmetaller. Detta enligt radioredaktionen Ekot, som bland annat besökt Mongoliet och intervjuat drabbade.

Sverige har ambitionen att få in två representanter i styrelsen till ”Photonics21 Board of Stakeholders” för att kunna vara med och påverka fotonikens framtid i Europa. Nu behövs din röst, du har fram till den 24 september på dig att registrera dig för att kunna rösta.

Ultrahögspända kraftledningar som knyter samman  Kanada, USA och Peru – det vill Liu Zhenya se. Han är arkitekten bakom storskaliga kraftledningar i Kina, och presenterar nu en liknande plan för Amerika.

Det har kostat en halv miljard kronor men nu är Ericsson fabrik i kinesiska Nanjing uppkopplad och anpassad till Industri 4.0. Dessutom med AI-verktyg för att trimma driften.

Göteborgsföretaget Insplorion – som utvecklar nanosensorer – har idag fått ett patent för gassensorer beviljat av EU. Det är företagets andra viktiga EU-patent inom två månader. Det första gäller batterisensorer.

Järfällaföretaget Midsummer – som tillverkar produktionslinor för lätta och flexibla tunnfilmssolceller – har ändrat formen på de solceller som företagets maskiner tillverkar. Därmed kan hela 98 procent av substratets yta utnyttjas när cellerna tillverkas, vilket ökar effekten per ytenhet med sex procent.

Svenska Veoneer ska utrusta en självkörande bil på nivå 4 med IR-kameror. Enligt företaget är det första gången en biltillverkare kombinerar vanliga kameror, radar och lidar med IR-kameror.

90 västeråsare ska utsättas för riskabla trafiksituationer i simulator. Deras agerande blir facit när självkörande bilar ska lära sig förutse människors trafikbeteende.

Danska Universal Robots har tagit fram en ny variant av sin kollaborativa robot, som kan lyfta upp till 16 kilo.

Hushåll i Skåne, Stockholm och Götborg kan från och med idag beställa en solcellsinstallation från Ikea online. Innan årsskiftet utökas erbjudandet till 95 procent av den svenska solcellsmarknaden.

En viktig förbättring i 5G Stand Alone – som den andra generationen av 5G kallas – är att fördröjningarna sjunker nedåt en millisekund. Ericsson har tillsammans med Qualcomm visat att det finns kommersiella produkter som klarar 5G SA.

Akademiker som studerar datorarkitektur får nu fritt tillträde till Arms viktigaste cpu-familjer.

Ännu är inte alla bokslut för 2018 tillgängliga men Dieter Weiss på In4ma känner sig ändå tillräckligt säker för att presentera en tio-topplista. Bara ett nordiskt företag kvalar in, finska Scanfil.

Den 2 oktober arrangerar forskningsinstitutet Rise tillsammans med Ericsson ett seminarium om cybersäkerhet. Bland annat avhandlas cybersäkerhet inom AI, 5G och IoT för tillämpningar inom exempelvis fordonsområdet och sjukvården.

Nästa år lanserar Renault en helektrisk version av mikrobilen Kwid på den kinesiska marknaden, för under 10 000 euro. Nu avslöjar Renaults vd Thierry Bollore att han kan tänka sig att släppa den även i Europa.

För att få fler att upptäcka Intels FPGA:er har distributören Arrow dragit igång en tävling. Alla som deltar får ett utvecklingskort.

Hur påverkar artificiell intelligens och autonoma system vårt samhälle och våra beteenden? Nu satsar två Wallenbergstiftelser 96 miljoner kronor på 16 forskningsprojekt som ska studera den aspekten av AI.

Järfällabolaget Midsummer har tecknat ett avtal med Rusnano, ett statsägt ryskt företag med uppgift att kommersialisera nanoteknik. Målet med samarbetet är att utveckla marknaden för kiselfria flexibla solceller i Ryssland och den Eurasiska unionen.

Igår stiftade Kalifornien en lag som skulle tvinga Uber och Lyft att anställa sina chaufförer istället för att anlita dem som frilansare. Ubers reaktion är att hävda att lagen inte är tillämplig på dess verksamhet.

Den brittiska forskningsorganisationen Thatcham har tagit fram 12 riktlinjer som ska göra övergången till självkörande bilar säkrare. Initiativet har stöd av svenska Veoneer.

I januari 2017 hamnade frekvens- och räknarspecialisten Pendulum Instruments åter i svenska händer när entreprenören Harald Kruger köpte tillbaka verksamheten från franska Orolia. Nu kommer den första produkten som utvecklats av det nygamla bolaget, en distributionsförstärkare för tid och frekvens.

Borde producenterna sluta använda plast? Hur mycket ökar miljönyttan om en produkt återanvänds? Och varför är det så svårt att få ut jordartsmetallerna ur våra elprylar? Det är några frågor som avhandlas på Green Electronics Summit den 2-3 oktober.

Frilansande taxiförare för Uber och Lyft i Kalifornien kommer efter årsskiftet att förvandlas till anställd personal. Efter en långdragen process – och under protester från Uber och Lyft – har Kaliforniens lagstiftare klubbat en ny lag som kommer att få effekter även för andra delar av den så kallade gig-ekonomin.

En grafendetektor för framtida rymdteleskop är vad chalmersforskare är på spåret. Den påstås bland annat kunna öppna dörren till 3D-avbildning av universum. Resultaten publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften Nature Astronomy.

Volvo har utrustat en XC90 med den senaste självkörningsdatorn från Nvidia och omgärdat den med sensorer. Den ska nu användas av Tom Tom för att optimera dess självkörningskartor.

Under våren har ett pappersbatteri som forskare i Uppsala tagit fram provkörts i en fullskalig pappersmaskin. Billerud Korsnäs, som tillverkar förpackningsmaterial baserat på skogsråvara, fortsätter nu arbetet mot en kommersiell lansering.

Att varna för fuktskador blir en av de första tillämpningarna när IoT-konsulten Iioote adderar artificiell intelligens från Viking Analytics till sin IoT-plattform Web IoT.

Tesla-finansierade forskare under ledning av Jeff Dahn (bilden) har mätt upp att deras litiumjonbatteri klarar tusentals fulla laddcykler med 90 procents kvarvarande kapacitet. Inga tidigare resultat ligger ens i närheten av detta. Att laddcyklerna är fullständiga, från tomt till fullt batteri, demonstrerar att batteriet stöder busstrafik och andra intensiva tillämpningar.

I fredags invigde ABB ett nytt högeffektslabb – en investeringen värd runt 100 miljoner kronor. Här ska ABB-koncernen prova och certifiera sina framtida lågspänningsprodukter.

Konsumentelektronikmässan IFA i Berlin startade i torsdags och pågår en vecka. De tre mobilmodemsjättarna Samsung, Qualcomm och Huawei passade på att släppa nya 5G-kretsar.

Konsultbolaget ÅF Pöyry har förvärvat CTT Systems elektronikenhet i Gustavsberg med tiotalet anställda. Förvärvet stärker ÅF inom produktutveckling, underhåll och support.

Den japanska riskkapitalfonden Softbank – som bland annat äger processorföretaget Arm – investerar ytterligare 10 miljoner dollar i svenska Exeger som utvecklar tunna och tryckta Grätzelsolceller.

Amerikanska lidarpionjären Velodyne anklagar kinesiska Hesai och Suteng Robosense för att sälja kopior av dess lidar, en populär typ av sensor för självkörande fordon. 

Med en vikt på 58 ton och ett batteri på 4,5 ton ska eDumper bli världen största elektriska fordon. Genom att återvinna bromseffekten i utförsbacken från det schweiziska stenbrottet ska fordonet aldrig behöva laddas med el från nätet.

Nordcad och Gateline är bägge återförsäljare av EDA-jätten Cadence kretskortsvektyg. Det danska företaget köper nu sin svenska kollega.

Batterier är inte en framkomlig väg att elektrifiera Kinas fordonsflotta. Landet har gjort en helomvändning och istället valt att införa subventioner på fordon som elektrifierats med vätgas och bränsleceller. Detta enligt den  svenska bränslecellstillverkaren Powercell, som rider på vågen.

Ett batteri på 36,8 kWh, enväxlad elektrisk drivlina och förstärkt kaross – så erbjuder sig Volkswagen att uppgradera din VW Type 1 till framtiden. Räckvidden blir 20 mil – mer än väl för raggarrundan, enligt Volkswagen.

En elväg för lastbilar mellan Helsingborg och Stockholm plus laddplatser för tung trafik. Det är två förslag till regeringen som Volvo och Scania för fram i en gemensam debattartikel.

Påkörd, överhettad eller smygöppnad? Tjugo elskåp i Lund kan snart rapportera sin aktuella status. Det är startskottet för en digitalisering av stadens elnät, där alla noder ska tala Bluetooth Mesh. 

Tyska Bosch väljer kinesiska CATL som leverantör av batterier till sitt 48-voltssystem för mildybrider. CATL är en av de stora litiumbatterileverantörerna. Samarbetet sägs vara långsiktigt och strategiskt – CATL ska utveckla battericeller med hög prestanda.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)