Grundtanken i företagets lösning är att skapa ett "elektroniskt staket" runt lastbil och släp, genom att bygga in rörelsesensorer och Zigbee-noder i de sidomarkeringsljus som enligt lag måste finnas på alla fordon längre än 6 meter. En typisk lastbil med släp har sådana sidomarkeringsljus var tredje meter, totalt ett trettiotal. Genom att ersätta glödlampan med en lysdiod ryms förutom sensorer och Zigbee-modul även en styrkrets, uppladdningsbara batterier och en spänningsregulator. Det modifierade sidomarkeringsljuset drivs av 24 V och kan ersätta gamla och kan sålunda monteras på befintliga lastbilar.
Zigbee-noderna bildar ett mesh-nät som kommunicerar med en dator i förarhytten. Skulle någon av noderna fallera kan de andra noderna ta över kommunikationen. Varje nod har ett individuellr id-nummer, så att om någon försöker stjäla ett sidomarkeringsljus och montera på en annan lastbil så fungerar inte systemet.
Föraren kan aktivera systemet både utifrån bilen, med en RFID-tagg, och inifrån förarhytten. Vid parkering kan flera lastbilar kopplas samman.
Larmet går så fort någon kommer närmare bilen än ett på förhand programmerat avstånd, exempelvis en halvmeter. Larmet kan aktivera föraren, skickas vidare via GPRS- eller 3G-nätet till ett larmnummer eller en central server om så önskas, eller bara loggas i förarhyttens dator. Datachassi utvecklar både ljusnoderna, kommunikationssystemet och den tillhörande programvaran till förarhyttsdatorn.
Bakom Datachassi står bland andra entreprenörerna Werner Hilliges och Per Risberg, tidigare vd på Saab Combitech. De har fått stöd av Volvo Technology Transfer som köpt en tredjedel av bolaget. Även 6:e AP-fonden finns med som ägare, och Scania har visat intresse för tekniken enligt företaget.
Werner Hilliges har en gedigen bakgrund inom RFID och stöldskyddssystem, en längre intervju med honom publicerades i Elektroniktidningen i april 2006 (länk)
Företaget har patentsökt tekniken och siktar på att produkterna ska vara färdiga i höst. Då ska även pilotinstallationer göras. Massproduktion och europalansering är planerat till nästa år.
Marknadspotentialen är onekligen intressant. Bara i Europa säljs 240 000 tunga lastbilar per år, och därtill finns tre miljoner lastbilar som lamporna kan eftermonteras på. Dessutom finns 700 000 bussar i målgruppen - med lite modifiering kan lamporna även användas för att förbättra säkerheten för fotgängare och cyklister vid busshållplatser, inte minst för ledbussar, konstaterar företaget.