JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Infineon hjälper EU mot nollvision

Halvledarbolaget Infineon ger sitt stöd till EU-kommissionens planer på ett system som vid en bilolycka automatiskt ringer ett nödsamtal och uppger bilens position. Systemet ska börjar rullas ut inom två år.
I fjol dog 41 000 personer i trafiken i EU, och bilolyckorna kostade samhället nära 1 700 miljarder kronor. Ohållbart, tycker EU-kommissionen, som därför uppmanar EUs medlemsländer, biltillverkare, mobiloperatörer och andra aktörer att bygga ut ett larmsystem kallat Ecall.

Kommissionen lanserade tankarna på Ecall redan 2005, och har fått stöd från europeiska biltillverkare som Volvo, Peugeot och BMW. Från halvledarsidan har dock intresset varit svagt än så länge, något den tyska halvledarjätten Infineon nu ändrar på. Som första halvledarbolag har Infineon skrivit en avsiktsförklaring (MoU, memorandum of understanding) med EU-kommissionen om att stödja projektet, samtidigt som man börjat skeppa komponenter för systemet till bilindustrin för storskaliga tester.

Marknaden kan bli rejäl. Systemet blir obligatoriskt i nya bilar i alla EU-länder från september 2010. Det rör sig om cirka 20 miljoner bilar årligen. Redan i år väntas fem miljoner Ecall installeras enligt anlysföretaget Strategy Analytics.

Med Ecall samlas data in från krockkuddar, rollsensorer och andra säkerhetskomponenter via Can-bussen. Vid en olycka överförs data därifrån, tillsammans med GPS-lokalisering, via GPRS till en larmcentral som får se informationen i klartext för att snabbt kunna sätta in adekvata räddningsåtgärder.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)