Kommissionen lanserade tankarna på Ecall redan 2005, och har fått stöd från europeiska biltillverkare som Volvo, Peugeot och BMW. Från halvledarsidan har dock intresset varit svagt än så länge, något den tyska halvledarjätten Infineon nu ändrar på. Som första halvledarbolag har Infineon skrivit en avsiktsförklaring (MoU, memorandum of understanding) med EU-kommissionen om att stödja projektet, samtidigt som man börjat skeppa komponenter för systemet till bilindustrin för storskaliga tester.
Marknaden kan bli rejäl. Systemet blir obligatoriskt i nya bilar i alla EU-länder från september 2010. Det rör sig om cirka 20 miljoner bilar årligen. Redan i år väntas fem miljoner Ecall installeras enligt anlysföretaget Strategy Analytics.
Med Ecall samlas data in från krockkuddar, rollsensorer och andra säkerhetskomponenter via Can-bussen. Vid en olycka överförs data därifrån, tillsammans med GPS-lokalisering, via GPRS till en larmcentral som får se informationen i klartext för att snabbt kunna sätta in adekvata räddningsåtgärder.