JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Så ska elbilarna bli sladdlösa

Så ska elbilarna bli sladdlösa

Elbilstillverkare över hela världen satsar pengar på att utveckla och utvärdera sladdlös laddning av sina elbilar. Nu samarbetar man om att få fram en standard så att alla elbilar kan induktionsladdas överallt.
- Utvecklingen av induktiv laddning för elbilar har tagit fart på allvar under 2012. Ett stort antal samarbeten har annonserats och standardiseringsarbetet har påbörjats, rapporterar Conny Börjesson på Viktoriainstitutet i Göteborg.

Han är en av två svenska medlemmarna i det standardiseringsarbete som pågår inom IEC, International Electrotechnical Commission.

- Tekniken står inför en nära förestående lansering och det är hög tid att hänga med utvecklingen för den som har intressen i tekniken, skriver han i en rapport i nyhetsbrevet "Omvärldsanalys av energieffektiva vägfordon".

Den ena arbetsgruppen i standardiseringsarbetet leds av Audi och den andra av Toyota. Audi testar induktionsladdning i sin nya lilla konceptbil A1 Etron, (bilden tlll vänster).

Före nästa sommar ska de generella kraven var spikade och till hösten 2017 ska de specifika kraven vara fastställda.

På Viktoriainstitutet startade i höstas projektet WiCh, som står för Wireless Charging of electrical vehicles. (Bilden högst upp).

Den induktiva laddningsteknik som testas kallas "strongly coupled magnetic resonance" med en sändare ingjuten i marken och en mottagare monterad under bilen.

Tjugo personbilar deltar i försöken, hälften i Stockholm och hälften i Göteborg.

Viktoriainstitutet har tidigare testat tekniken tillsammans med Vattenfall och ett tyskt elektronikföretag.

Conny Börjersson skriver i sitt inlägg i nyhetsbrevet att att man måste ta hänsyn till spolens resonansfrekvens för att få hög verkningsgrad.

- Vid korrekt avstämd resonansfrekvens fås på ett avstånd lika med fordonets markfrigång en mycket hög verkningsgrad, till skillnad från teknik som inte tar hänsyn till resonansfrekvensen och därmed har mycket låg verkningsgrad på samma avstånd, skriver Conny Börjesson.

Det har gjorts laboratorietester vid universitetet i Stuttgart med verkningsgrader på 90 procent - och då har det inte ens varit viktigt att primärspolen i marken och sekundärspolen under bilens golv matchar varandra. En avvikelse på upp till 25 procent har tolererats.

MIT-avknoppningen Witricity
i Boston är det företag som är mest i ropet just nu.

Tekniken bygger på magnetisk resonans, vilket uppger ge mindre överföringsförluster och klarar större avstånd mellan laddspole och mottagare än utrustning för induktiv laddning eller överföring med mikrovågor.

Mitsubishi och Toyota har samarbetsavtal med Witricity, liksom Audi med sin lilla Etron.

Nissan, Renault, Volvo och GM är också djupt involverade i teknik för sladdlös elbilsladdning.  Bland elektronikföretagen är Siemens och Schneider de som syns mest.

Läs Elektroniktidningen genom från i höstas om olika tekniker för trådlös laddning, standarden Qi och konsortiet WPC, där Ericsson är med. (Länk)

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)