JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Svenska solceller på polska bussar

Svenska solceller på polska bussar

Svenska Midsummer har tillverkat solcellerna till den första solcellsbestyckade Scaniabussen som just nu rullar på gatorna i polska Lublin. Stadens bussprojekt ska testas i två år. Initiativet väntas spara 1900 euro per buss och år, vilket ger en förväntad återbetalningstid på två år.
Järfällaföretaget Midsummer är främst tillverkare av produktionslinor för tunnfilmssolceller, så kallade CIGS-solceller. Men företaget tillverkar också mindre mängder solceller som kan nå en verkningsgrad på 15,8 procent.  

Midsummers CIGS-solceller består av en tunn film på en yta av rostfritt stål, där det ljusabsorberande skiktet är en blandning av koppar (Cu), indium (In), gallium (Ga) och selen (Se). Strömmen samlas in via elektroder på framsidan. Solcellerna förbinds seriellt och täcks av ett skyddande skikt av plast.

Eftersom ett substrat av rostfritt stål används, kan modulerna göras utan glas. Panelerna blir lätta, flexibla och behöver inte ha ram. Därmed kan de användas på strukturer som är ojämna, som rör sig eller inte kan hålla stora vikter.
Till ett nystartat polskt energiprojekt har svenska Midsummer levererat tunnfilmssolcellerna som installerats på taket hos ett flertal Scaniabussar - hur många avslöjas inte. Solcellerna används för att ladda bussarnas batteri, vilket avlastar generatorn och minskar bränsleförbrukningen. Den faktiska  minskningen i bränsleförbrukning är beräknad till 1900 euro per år – som extra bonus kommer även miljöaspekten.

– Om en stad i norra Centraleuropa kan installera tunnfilmssolpaneler på sina kollektivtrafik och få kort återbetalningstid föreställ då vilken potential större städer i soligare delar av världen har när det gäller att införa solenergi till sina fordon och byggnader, säger Sven Lindström, vd på  Midsommar i ett pressmeddelande.

CIGS-solceller består av en mycket tunn film som gör dem flexibla och lätta vid en jämförelse med traditionella kiselbaserade solceller. Solcellerna kan lätt böjas och de klarar exempelvis vibrationer bra, vilket gör dem lämpade att monteras på fordon i rörelse liksom på olika typer av byggnader.
 
Bussprojektet drivs av MPK Lublin som bär ansvar för stadens kollektivtrafik. Det ska pågå i två år för att därefter utvärderas.

 
 Solcellerna från Sverige som sitter på bussar i Lublin.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)