Hanza börnoteras i juni
Kontraktstillverkaren Hanza har ansökt om notering på Stockholmsbörsen. Breddat ägande och möjligheten att använda de egna aktierna vid förvärv är två av motiven.Aktierna får en startkurs på 29 kronor vilket ger Hanza ett värde på 210 miljoner kronor. Det är i paritet med Notes 230 miljoner kronor och knappt hälften av Partnertech som värderas till 322 miljoner kronor.
Precis som sina konkurrenter har Hanza problem med lönsamheten. För 2013 omsatte Hanza 1035,4 miljoner kronor vilket var 8 procent bättre än året innan. Rörelseresultatet blev dock negativt, -5,0 miljoner kronor vilket kan jämföras med ett mindre överskott 2012 på 1,6 miljoner kronor.
På sista raden, efter skatt, blev förlusten 23,5 miljoner kronor i fjol. År 2012 var motsvarande siffra en förlust på 13,5 miljoner kronor.
- Vi har på några år skapat ett miljardbolag och nu tar vi nästa steg på vägen mot att rita om landskapet för tillverkningsindustrin. Där spelar listningen av Hanzas aktie en stor roll. Det kommer ge oss en ny möjlighet att utnyttja potentialen i vår affärsmodell och att konsolidera branschen, vilket kommer gynna både kunder och ägare”, säger företagets vd Erik Stenfors i ett pressmeddelande.
Det var på elektronikmässan i Stockholm i januari 2008 som Erik Stenfors gjorde comeback som vd i kontraktstillverkarvärlden (länk). Precis som med Note hade han draghjälp av Sten Dybeck, men den här gången var också Bengt Emesten och Gunnar Bergström från HSF Group delaktiga i processen. De bidrog med en fabrik i Estland som tillverkade mekanik och kablage. Vid starten fanns också tillverkning i Polen av elektronik, men ingen produktion i Sverige.
Idag ser det annorlunda ut. Hanza omsätter en dryg miljard och har via förvärvet av Elektromekan strax för julen 2009 omfattande elektronikproduktion i Sverige (länk).
Men företaget har också kunskap i svetsning, metallbearbetning och systemintegration. Fabrikerna finns förutom i Sverige och Estland även i Polen, Finland, Slovakien och Kina. Bland kunderna finns Ericsson, ABB, Atlas Copco och Saab.