JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Parkerar med hjälp av IoT

Föraren kan stå flera hundra meter ifrån sin bil när den parkerar. Just nu testar det finska forskningsinstitutet VTT autonom parkering i Tammerfors. Det är VTT:s robotbil Marilyn som guidad via IoT hittar rätt plats utan handpåläggning.

I den finska demonstrationen använder Marilyn UWB-positionering från kartföretaget Here, med rötter i Nokia och numera ägt av Audi, BMW och Daimler. Radiotekniken UWB, ultra wideband, kan användas för att positionera fordon inomhus, utan hjälp av GPS.

Tanken är att föraren i ett verkligt scenario ska reservera en parkeringsplats med hjälp av en speciellt utvecklad app. När bilen anländer till parkeringsplatsen verifierar parkeringsstyrningssystemet att platsen är ledigt.

Med hjälp av trafikkameror som är anslutna till en öppen IoT-plattform kontrollerar systemet om det finns några hinder längs rutten, varefter informationen skickas vidare till fordonet. Guidad av IoT-uppkopplingen kör bilen sedan automatiskt till sin reserverade parkeringsplats.

– Automatiserad parkering ger plats till fler fordon, då de kan parkeras närmare varandra utan risk för kollision på exempelvis flygplatser och köpcentrum. Tekniken ger också möjligheter till optimerad logistik och minskad trafikstockning i parkeringsområden, säger Johan Scholliers, projektledare på VTT Tekniska Forskningscentralen, i ett pressmeddelande.

Testet ingår som en del i EU-projektet Autopilot, med uppgift att undersöka potentialen för IoT inom autonom körning. I Tammerfors finns ett av projektets europeiska testplatser. Likaså finns testanläggningar i italienska Livorno, Nederländska Brainport (Helmond-Eindhoven), franska Versailles samt spanska Vigo.

Den finska robotbilen Marilyn ingår även i andra EU-projekt, däribland RobustSense som utforskar självkörning under olika miljöförhållanden.

I maj demonstrerade det finska fordonet – samt ytterligare fem autonoma bilar inom samma projekt – sina färdigheter på universitetet i tyska Ulm. Inför publik navigerade Marilyn då genom tjock dimma med hjälp av sin 1550 nm-lidar, som kompletterar den vanliga radarn och 905 nm-lidarn som bilen också är utrustad med (länk).

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)