Tyska BMW Group beställer litium för 285 miljoner euro från argentinska Livent. Materialet är avsett för BMW:s leverantörer av battericeller.
Bland annat kinesiska CATL och koreanska Samsung levererar batterier till BMW. Men CATL och Samsung är – tydligen – inte själva betrodda att införskaffa litium, utan den har BMW härmed beställt från Argentina.
BMW tecknade redan år 2019 sådana kontrakt med australiska bolag. Från och med 2022 kommer litium också att hämtas från Argentina.
BMW shoppar åt sina leverantörer därför att elektrifieringen av fordonsflottan just nu fortskrider så raskt att det kan komma att uppstå brist på råmaterial. Bristen gäller inte råmaterialen i sig – det är en seglivad myt – men det måste grävas fram och raffineras och där krävs nyinvesteringar.
Det finns en bred medvetenhet om problemet i branschen och aktörerna gör vad de kan för att försäkra sig om att inte bli utan. Därför startar Tesla ett litiumraffinaderi, därför diskuteras byråkratiska hinder för brytning och därför annonserade Spanien i förra veckan inte bara en batterifabrik utan också två gruvor.
– Genom att tillhandahålla litium från en av de ledande leverantörerna, säkerställer vi produktionen av vår femte generations battericeller, säger BMW i ett pressmeddelande.
– Samtidigt gör vi oss tekniskt, geografiskt och geopolitiskt mindre beroende av enskilda leverantörer.
För det andra är det en miljöfråga. BMW kommer att skylta med att Livent producerar litiumet på ett miljövänligt när det gäller användningen av vatten. Råvaran utvinns från saltsjöar.
Bolaget har med BMW:s hjälp erhållit en certifiering som hävdar detta från IRMA (Responsible Mining Assurance). Och nästa år kommer BMW att presentera en vetenskaplig studie som stöder det, framtagen tillsammans med BASF, University of Alaska Anchorage och University of Massachusetts Amherst.
För det tredje är det en etikfråga. Produktionsförhållandena för kinesisk litium har diskuterats. Och BMW beställer även kobolt till sina batterileverantörer. Därmed ställer sig BMW som garant för att råmaterialet produceras på ett etiskt sätt.
– På så sätt skapar företaget en fullständig transparens över materialets ursprung och metoder.
BMW meddelar även att det skyndar på sin elektrifiering. Följande är den plan som gäller nu, samtidigt som BMW hävdar att det skulle kunna öka trycket på gaspedalen väsentligt om omställningen så kräver.
År 2023 kommer BMW Group att ha ett dussin helelektriska modeller på vägarna. Till 2025 väntas försäljningen av helelektriska modeller öka med drygt 50 procent per år. I slutet av 2025 kommer BMW Group att ha levererat totalt omkring två miljoner helelektriska fordon.
Till 2030 förväntas minst hälften av BMW:s globala försäljning komma från helelektriska fordon. Vid det laget kommer alla segment i BMW Groups produktportfölj ha minst en helelektrisk modell.
I slutet av 2030 räknar BMW Group ha levererat totalt omkring 10 miljoner helelektriska fordon.