Kinesiska biltillverkaren Nio placerar en batteribytesstation i Varberg, 326 km söder om sin station i norska Vestby. Den är en länk i en kedja till Nederländerna i företagets erövring av Europa.
Snart kan du byta batteripack på din Nio-elbil i Varberg. Processen tar fem minuter enligt Nio. Sju enligt den norska motorjournalisten Björn Nyland. Macken byter automatiskt ditt tomma batteri till ett batteri som slöladdats till 90 procent.
Motorjournalisten Björn Nyland har testat. Han behövde nio timmar för att köra 1000 km i en Nio ES8 på 100 kWh. Det är 15 minuter snabbare än en Tesla Model 3 och samma tid som Björn Nylands referens, en laddhybrid.
Han gjorde tre byten. Alla på samma mack i Oslo. Jo, det finns inte så många batterimackar på plats i Skandinavien, så det fanns inget enklare sätt att testa.
Nio bygger en kedja av batteribytesstationer mellan Norge och Nederländerna. |
Men det kommer. Nio är i färd med att bygga en kedja av batterimackar mellan Norge och Nederländerna. Kedjan är en del av den utrullning som görs just nu i Europa.
Tjugo mackar ska finnas på plats i Europa innan årets slut och 120 om ett år. De tillverkas i Ungern.
När elbilen var ny diskuterades batteribyte som lösning för ökad räckvidd. Idag är laddtiderna kortare. Men de är inte nere på fem minuter, så i Kina har tekniken fått en nytändning. Det finns flera aktörer inom allt från personbilar till tung transport.
Nio, en nypionjärerna, är den som först tar tekniken till Europa. Parallellt med att batterimackarna sätts upp börjar företaget marknadsföra sina bilmodeller.
I Norge går de att köpa. I Sverige, Danmark, Tyskland och Nederländerna går de dock bara att leasa. Tidningen CNEV Post har en del funderingar kring den skillnaden i affärsmodell, om du är intresserad (länk).
Leveranser av modellen ET7 (tidigare känd som ES7) startar under oktober och november i nämnda länder.
I Sverige den 15 november. EL7 och ET5 går att förboka och börjar leveras nästa år i februari respektive april.
Nedan kör Björn Nyland 1000 km i en ES8 med tre batteribyten.
BILD: Björn Nyland byter batteri i Oslo