Under första halvåret 2024 ökade den globala försäljningen av laddbara bilar med 22 procent jämfört med samma period året innan. Tillväxt i Kina kompenserar för svackan i Europa.
Det visar statistik från nyhetsbrevet Om EV.
I juli såldes 1,35 miljoner laddbara bilar globalt – 20 procent fler än 2023. Ökningen var långsammare än 2023. Då såldes 35 procent fler elbilar första halvåret än 2022.
Det är EU som släpat efter. Kina och Nordamerika har ökat.
I Nordamerika såldes 0,8 miljoner laddbara fordon under första halvan av 2024. Det är en ökning med 12 procent jämfört med motsvarande period 2023.
I Kina såldes 4,4 miljoner laddbara fordon under första halvan av 2024. Det är en ökning med 31 procent jämfört med motsvarande period 2023.
Kinas utveckling har varit rent otrolig under de tre senaste åren. År 2021 var andelen laddbara fordon i nyförsäljningen bara sju procent. I juli var de över 50 procent.
I sorgebarnet EU minskade andelen nyregistrerade elbilar under januari–juni från 14,6 procent 2023 till 12,5 procent 2024 – en minskning med 14 procent.
Tyskland drar ner siffrorna. Andelen elbilar i nyförsäljningen minskade månad för månad under första halvåret. I augusti var de 14 procent jämfört med 32 procent i fjol.
Nyhetsbrevet spekulerar att minskade bonusar och subventioner i EU bidragit till stagnerande försäljning i EU i bland annat Tyskland, Frankrike, Sverige och Norge.
Om EV konstaterar att EU:s koldioxidkrav ligger fast, trots att fordonsindustrin lobbat för respit. År 2025 måste tillverkarna sänka medelutsläppen från nya personbilar med 15 procent jämfört med 2021. Det skulle enligt bilindustrin kräva en försäljningsandel på 20-22 procent elbilar – mot bara 12 procent hittills i år.
Även i USA och Kina finns starka incitament för elektrifiering. USA har sin IRA (Inflation Reduction Act) och i Kina fortsätter satsningarna från stat och näringsliv.
Nyhetsbrevet Om EV tror att billigare batterier och elfordon kommer göra att eldrift blir det billigaste alternativet i många tillämpningar och ta över av rent kommersiella skäl.
Personbilstillverkare är de enskilt viktigaste köparna av litiumjonbatterier.