- Ja, så nu har vi blivit lite av ett villebråd bland större nordiska aktörer i branschen som vill köpa oss. Det är skoj, men prislappen är ännu för låg, säger Peter Kvoch, vd och marknadsansvarig på SM Power.
Istället har han och hans kollegor andra ambitioner. Det som hägrar är att ta klivet från entrepenörsstadiet till att bli ett större producerande elektronikföretag.
Ägandet av själva konstruktionen är därför en viktig detalj i affärsidén. Företaget lägger inte ner energi på en konstruktion om det inte också får ta ansvar för tillverkningen.
- Vi säljer aldrig en konstruktion. Vi måste tjäna pengar på något och det gör vi inte bara genom att designa, säger Peter Kvoch.
Av företagets 16 anställda jobbar sju med elektronikkonstruktion. Alla har tidigare jobbat på Ericsson, kortare eller längre perioder. Numera utvecklar de kundanpassad kraft i effektområdet från noll till 1kW. I första hand handlar det om att ta fram AC/DC-konstruktioner. För fem år sedan var det DC/DC-lösningar som dominerade.
- Fast DC/DC är trevligt. Det finns inte så många som behärskar tekniken och där har vi bättre marginal, säger Peter Kvoch med ett leende.
Företagets existens vilar på smart konstruktion. När andra försöker lösa problem genom att lägga till komponenter går konstruktörerna här motsatt väg. De tar bort komponenter för att stävja störningar.
- Transformatorn är ett av våra trumfkort. Vi har vår egen design och lindar transformatorn på olika sätt för att ta störningarna vid källan. Därmed slipper vi filtrering och kan göra konstruktioner som innehåller betydligt färre komponenter än alternativa lösningar, säger Peter Kvoch.
Under årens lopp har ett plattformstänkande vuxit fram inom företaget. Olika konverteringstekniker och effektområden representerar olika plattformar.
Även kundkretsen har vuxit sig stark den senaste femårsperioden. Företagets kraftenheter sitter i allt från husvagnar och symaskiner till batteriladdare för mobiltelefoner och medicinsk utrustning. Bland annat har svenska Dometic (fd Electrolux) banat vägen in i Tyskland där företaget har 70 procent av husvagnsmarknaden. Symaskinstillverkaren Husqvarna är ett annat exempel på storkund.
- Vi är en av Husqvarnas viktigaste leverantörer. Vi har varit i deras high-end-maskiner under flera år, men nu går vi även in i deras mellanklassmaskiner. Det handlar totalt om cirka 200 000 symaskiner per år, säger Peter Kvoch.
En annan nisch med tillväxtpotential har företaget identifierat inom telekomsektorn.
- Vi har börjat ett ganska stort projekt med en stor telekomtillverkare som innebär att vi ska ta fram produkter till micro- och picobasstationer.
- Inom hela telekombranschen tror man att detta område kommer att växa enormt framöver, säger Peter Kvoch.
SM Power gör all sin elektronikkonstruktion i Bromma, medan sju av tio prototyper tillverkas i Sverige, exempelvis hos Orbit One eller Oppunda. Produktionen fördelar företaget däremot på sju kinesiska kontraktstillverkare, där SMT och AMC används flitigast.
I maj startades dessutom ett helägt dotterbolag i Hong Kong och i dagarna öppnas ett kontor där med två anställda.
- Nu söker vi mer personal. Konstruktörer i Sverige, men också personer i Hong Kong som kan ta hand om kvalitetskontrollen där, säger Peter Kvoch.
Samtidigt söker man ett produktionsalternativ mellan Sverige och Kina. Någonstans på andra sidan pölen (Östersjön) som Peter Kvoch uttrycker det.
- Problemet med Kina är att det tar tid att komma igång med produktionen. När man startar där måste minsta detalj vara klar, säger han.
Se även:
Lindar transformatorn med omsorg