JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Dramatik bakom stabila säljsiffror

KOMPONENTTOPPEN De svenska komponent­distributörerna hade överlag ett bra första halvår 2008. Men sen kom raset, som gjorde fjärde kvartalet till en tuff ­upplevelse för de flesta, och som bekant utvecklat branschen till en riktig rysare under det senaste halvåret. Nedgången på hösten raderade ut uppgången från våren, så jämför man 2008 med 2007 kan det därför se lugnt ut på ytan. Bakom siffrorna döljer sig dock en hel del dramatik.
Så här mitt i rådande lågkonjunktur känns våren 2008 avlägsen, och att tiderna då upplevdes som ganska goda är ett minne blott för de svenska komponentdistributörerna. Icke desto mind­re gick deras försäljning i allmänhet riktigt hyfsat fram till sommaren.
Komponenttoppen är Elektroniktidningens årliga rankning av de 30 största komponentdistributörerna och representanterna i Sverige. Diagrammet visar omsättningen på elektronikkomponenter, inklusive kommissionsintäkter, som företagen hade i Sverige under 2008.

Som elektronikkomponent räknas i detta sammanhang aktiva och passiva komponenter, displayer för inbyggnad samt elektromekaniska komponenter för montering på mönsterkort (reläer, kontaktdon etc). Däremot ingår varken mönsterkort, apparat-lådor, batterier, motorer eller kabel.

För vissa företag avviker omsättningssiffran för 2007 från den som rapporterats i fjolårets Komponenttoppen. Det beror på att årets topplista är baserad på dagsfärska uppgifter för såväl 2007 som 2008. Siffror markerade med asterisk (*) är mindre säkra än de andra, då dessa företag inte velat ange sin försäljning. Där har vi själva uppskattat försäljningen efter sedvanlig research.

Den kompletta artikeln, inklusive diagram, kan beskådas på sid 14-16 i Elektroniktidningens digitala e-magasin som finns här (länk).

När världsekonomin sedan började rasa drabbades branschen ojämnt. Bilindustrin var föga förvånande den bransch där efterfrågan vek först och där nedgången varit ojämförligt störst. Inom telekom beror läget mycket på om man har Ericsson som kund eller inte – den svenska telekomjätten tuffar på rätt bra medan andra telekomaktörer har det tuffare.

– Jag skulle uppskatta att försäljningen till bilindustrin minskat över 50 procent, och telekom exklusive Ericsson omkring 20 procent. På industrielektronik och medicinsk elektronik ligger tappet kring 10–15 procent. Och jag tror inte vi har nått botten ännu, säger Bill Österlund på Avnet Nortec.

Just frågan om konjunkturen bottnat ur eller inte delar branschen. Några, som Georg Svensson på Martinsson Elektronik, menar att det redan har vänt och att det kommer att se riktigt hyfsat ut framemot november eller så, se rundabordsdiskussionen på sid 18. Andra, som Avnets Bill Österlund och Fredrik Celsing på Elektronikgruppen, menar att det kommer att ta tid innan vändningen kommer.

Broadband och TTI vinnare ifjol
Hur uppgången än artar sig går det att utkristallisera två vinnare i årets Komponenttoppen – Broadband och TTI Electronics som ökade sin försäljning med 21 respektive 18 procent. Båda är specialister, dock i olika nischer.

Broadband är ingen traditionell distributör utan säljer telekomkomponenter med hjälp av indesign och utvecklingsarbete, som man får betalt för i förhållande till sin framgång. Egentligen vill man inte kalla sig distributör, utan hellre ”affärsutvecklingspartner”.

– Vi har en annan affärsidé än många andra. Den gav oss lite längre startsträcka, men siffrorna från ifjol visade att den bar frukt då. Det berodde mycket på att de projekt som nu rullar innehåller sådant som vi sålde in för flera år sedan, säger Magnus Granfelt, Broadbands vd.

Glädjen över fjolåret grumlas dock lite av att affärerna för närvarande inte går lika lysande.

– Detta år blir tufft. Många av våra kunder ligger i slutfasen av stora projekt, och det är lite tomt i pipelinen. Flera ligger lågt inför sommaren också, men vi hoppas ju att det drar igång igen framemot hösten, och att kunderna då kan lägga mer resurser på projekten. Men i siffrorna för nästa år blir det nog en liten dipp för oss, säger han.
(Artikeln fortsätter längre ner)
Plac
2008
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Plac
2007
1
2
3
4
5
6
7
8
20
9
11
14
13
16
12
15
17
20
18
21
22
24
26
25
19
23
28
27
29
Ny
Ändr
08-07
4%
4%
1%
0%
2%
-7%
-10%
18%
-1%
-6%
0%
9%
-4%
11%
-13%
3%
7%
21%
-8%
2%
-13%
0%
3%
-5%
-31%
-15%
6%
-9%
-17%
0%
 
Distributör
Arrow Components
Avnet Nortec
Elektronikgruppen
Elfa
Future Electronics
OEM Electronics
Acte
TTI Electronics
Abacus, inkl Trident
Bejoken
Westcomp
Martinsson Elektronik
Modern Elteknik
Farnell Components
Rutronik
Gycom
AAAAA Nordic
Broadband Technology
Richardson (Sangus)
Swedic-Gruppen
Acal
Adcontact
Compomill
Kvartselektronik
Rotakorn
TMSNET-TMS Electronics
Emcomp
Scapro
Scancraft Display
BFI Optilas


Ägare
Arrow Electronics Inc, USA
Avnet Inc, USA
Börsnoterat
Dätwyler, Schweiz
Robert Miller, Kanada
OEM, börsnoterat
Lagercrantz, börsnoterat
Berkshire Hathaway, USA
Abacusgroup Ltd UK
Familjen Ekholm
Privatägt
Teknikgruppen i Sthlm AB
Privatägt
Premier Farnell, UK
Rutronik GmbH, Tyskland
Privatägt
Privatägt
Broadband Tech 2000, UK
Richardson Electr, UK
Dick Jexby
Acal plc, UK
Spirula AB, privatägt
Compomill ApS, Danmark
Leif Ericson
Peder Olausson
Privatägt
Addtech Ind Solutions AB
Privatägt
Max Flyhammar m.fl.
Activa, Frankrike

Lagret viktigt för TTI
TTI säljer enbart passiva komponenter, kontaktdon och elektromekanik. Till skillnad mot exempelvis Broadband lutar sig TTI tungt mot sitt lager, vars bredd, djup och tillgänglighet är något som företaget ser som en av sina största styrkor.

– Vi är konsekventa och tror på vår affärsidé. Och vi har bara 30 leverantörer, varav 10–12 står för 90 procent av omsättningen. Det gör att vi kan fokusera mer på dem, förklarar Lars Dahlström, vd på TTI Sverige.

– Våra rötter finns i motstånd och kondensatorer. Och eftersom vi visar att vi kan hantera sådana lågkostnadsprodukter effektivt så går det lättare att visa att vi även kan hantera mer specialiserade komponenter som tantaler, filter och liknande.

En tillväxt på 18 procent innebär dock inget kanonår för TTI som åren 2002 till 2007 ökade med i snitt 27 procent om året i Europa. Och även TTI har drabbats av lågkonjunkturen.

– Vi har kanske dippat 20 procent i år, så vi tar marknadsandelar, säger Lars Dahlström.

Den största förloraren i listan är komponentmäklaren Rotakorn som minskade sin omsättning med 31 procent.

– Den låga dollarkursen straffade oss, och raset på minnespriserna gjorde det ännu värre, säger vd Peter Olausson.

– Men i år tror vi det blir stabilare, vi går fortfarande med vinst och har till och med rekryterat, säger han.

Påpekas bör också att den nedåtgående tendensen för Scancraft Display inte visar hela sanningen, då bolaget ändrats radikalt under 2007 som man gick in i som Scancraft Data, med ett annat räkenskapsår, ett par nya ägare och bitvis annan affärsidé. Några jämförbara kalkyler är därför ogörliga.
Detta har hänt:

Februari 2008
Adcontact bildar Nordic ­Alliance Group med finska Gammeter, med sikte på Norden, Baltikum och Ryssland.

Mars 2008
Schweiziska Dätwyler köper katalogdistributören Elfa för 2,1 miljarder kronor.

Maj 2008
Addtech köper Emcomp.

AAAAA öppnar säljkontor i Stockholm.

Augusti 2008
Rotakorn öppnar kontor i Stockholm.

November 2008
Comptrade lanserar en gratis sökmotor på sin sajt och ­garanterar att träffarna enbart kommer från av företaget godkända leverantörer.

Amerikanska katalogjätten Mouser lanserar en europeisk upplaga av sin katalog.

Januari 2009
Avnets köp av Abacus slutförs formellt. Abacus ingår i Avnet från 1 juli.

Amerikanska katalogjätten Digi-Key startar svensk sajt och börjar marknadsföra sig på bred front i hela Norden.

Glyn öppnar nätbutik.

Februari 2009
Elektronikgruppen varslar 50 personer, varav 20 i Sverige.

Mars 2009
Mouser startar ett brittiskt kontor som även ska betjäna Sverige.

Spectrum Nordic byter namn till Ismosys Nordic och ändrar affärsidén från ren distribution till mer tonvikt på att skapa efterfrågan och driva information via sin webbsajt.

Compotech tar över Vactec. Båda ingår i Addtech.

Fredrik Celsing blir koncernchef för Elektronikgruppen, efter att ha varit ansvarig för affärsområdet Electronics. Samtidigt lägger bolaget sin förvärvsstrategi på is.

Owe Westerberg slutar som vd på Arrow Sweden. Jan Dahlén tar över Sverigeansvaret, men finländske Reino Suonsilta blir vd och Nordenansvarig.

Elfa köper srömförsörjningsspecialisten Nordic Power Consulting i Strömstad med omsättning kring 55 miljoner.

April 2009
Halvledardistributören EBV startar en tv-kanal på Internet för att presentera nyheter.

Maj 2009
Ornatus startar ­samarbete med Dectron inom filter­lösningar.

Avnet Time blir Avnet-Abacus
I övrigt är det ganska små förändringar på listan. De flesta fluktuationer ligger inom plus-minus 10 procent. Ett nytt namn finns med, BFI Optilas, som trängde ut PA Emilson från plats nummer 30. Men den platsen finns goda möjligheter för Emilson att återta nästa år, då åtminstone ett företag försvinner från listan – Abacus, som blivit uppköpt av Avnet och som från 1 juli i år ingår i Avnet-Nortec.

Namnet Abacus försvinner dock inte, det lever kvar som Avnet-Abacus, en division inom Avnet som ersätter dagens Avnet Time. Fokus blir kontaktdon, passivt och elektromekanik, parat med strömförsörjning och batterier.

– Vi ska agera som specialist inom det området, med teknisk expertis. Vi kommer att ha tre typer av anställda: utesäljare, innesäljare och FAE:er eller tekniska säljare. Allt övrigt, som ekonomi, lager och liknande ska skötas centralt, berättar Thomas Säwensten, som idag är vd på Abacus Sverige och snart blir Sverigechef för Avnet-Abacus.

Han var med och drog igång Abacus i Sverige 2006, då bolaget bildades efter sammanslagningen av distributörerna Promax (som Abacus ägde) och Deltron-Freber. Tidigare var han på Elektronikgruppen, och före dess på dåvarande Nordqvist och Berg, numera Acte.

– Det är fortfarande lika spännande. Avnet är världens största komponentdistributör, men har ändå en hel del ogjort i Sverige inom kontaktdon och elektromekanik, säger han.

Hur många av Abacus idag cirka 20 personer starka besättning som följer med till Avnet är ännu inte klart. Troligen blir det en neddragning, hur stor vill inte Thomas Säwensten sia om.

– Men man kan konstatera att vi inte gjorde några personaljusteringar i höstas då många andra drog ned, säger han.

Inte heller namnet Trident, Abacus division för displayer och inbyggnad, kommer att försvinna. Enligt Avnets kommunikationschef Andra Hartstang ska Trident fortsätta sin verksamhet under Avnets paraply med bibehållet varumärke.

Frågan vad som ska hända med Abacus övriga sortiment, som halvledarna och produkterna för trådlös teknik, säger Thomas Säwensten att han inte kan kommentera i dagsläget.

Amerikanska jättar på väg hit
Hur branschen förändras i övrigt när konjunkturen lättar är för tidigt att svara på. Konjunktursvackor brukar föra med sig konsolidering, men bortsett från Avnets köp av Abacus har inte några större sådana tecken setts. Snarare tvärtom – när Elektronikgruppens förre vd Jens Hansson slutade i mars angavs just att lågkonjunkturen satt käppar i hjulet för hans förvärvsstrategi som den viktigaste orsaken. Förvärv är sedan dess något företaget talar tyst om.

I vassen lurar amerikanska jättar som Digi-Key och Mouser, som har ögonen på Sverige. Digi-Key har kört annonskampanjer i hela Norden, och Mouser har numera ett brittiskt kontor med ansvar för Sverige. Månne kommer någon av dem in på Komponenttoppen inom några år.


Den kompletta artikeln, inklusive diagram, kan beskådas på sid 14-16 i Elektroniktidningens digitala e-magasin som finns här (länk).

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)