Om ungefär ett år släpper Atlas Copco de första verktygen som är uppkopplade via 5G. Därmed får kunderna ytterligare en kommunikationslösning att välja på vid sidan av wifi, Bluetooth och tråd.
– Våra verktyg har varit uppkopplade i många år för att kunna prata med kundernas MES-system. Det har länge skett med fältbussteknik och sedan med wifi, så 5G blir bara ytterligare en teknik för kommunikationen, säger Lars Eklöf som är vd för bildivisionen inom verkstadskoncernen Atlas Copco.
98 procent av de verktyg hans division säljer är elektriska och alla är uppkopplade till kundernas system. I vissa fall är de också uppkopplade till Atlas Copcos eget system om företaget sköter servicen.
– Vi har en stor affär med folk som är ute och gör service på verktygen, då kan man använda data för att optimera det.
Priset på en skruvdragare kan ligga runt 100 000 kronor per styck men då får kunderna ett komplett system som både laddar ned ett recept till maskinen – så här många skruvar behövs för att montera den här detaljen och de ska dras åt med de här momenten – och sedan loggas allt som görs.
I slutet av september slog Telenor på ett privat 5G-nät som byggts för Atlas Copco vid huvudkontoret i Sickla. Det är ett av de första kommersiella näten av den här typen i Sverige.
– Det vi är ute efter med 5G är inga konstigheter, det handlar om hastigheter men framförallt om tillförlitlighet. Inom bilindustrin säger man att en minuts stillestånd kostar 5 000–6 000 euro.
Dagens varianter av wifi är inte designade med den typ av krav i åtanke utan verktygen kan tappa kontakten med de överordnade systemen utan att man riktigt förstår varför.
En annan aspekt är säkerheten.
– Mardrömmen är att någon hackar sig in och ser till så att skruvarna till säkerhetsbältena inte dras åt. Vi jobbar jättemycket med det och har saker som handskakning och koder, det gäller att vara i teknikens framkant.
Även här erbjuder 5G fördelar eftersom standarden är framtagen med säkerhet som ett viktigt randvillkor.
– När det gäller kommunikationsteknik är vi agnostiker. Jag är övertygad om att det under många år framöver kommer att vara en blandning av olika tekniker där vissa kunder har kvar wifi, andra kör blåtand peer-to-peer, men det vi hör är att många av kunderna är intresserade av 5G.
Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen. Prenumerera kostnadsfritt! |
Större kunder funderar på egna 5G-nät där både säkerheten och tillförlitligheten, och ibland även datatakten, lockar.
– Kan man också använda det för positionering är det en bonus.
Att veta exakt var i fabriken en skruv dragits åt ökar möjligheterna att kontrollera att det handlar om rätt skruv. Atlas Copco använder redan idag olika typer av positioneringssystem inklusive kameror och ultraljud som ett komplement till de uppkopplade verktygen, särskilt när det handlar om säkerhetskritiska moment i produktionen.
Just nu testar Atlas Copco olika 5G-moduler som ska byggas in i verktygen.
– Jag tror att det blir en produkt i slutet av nästa år eller året därpå. De tekniska problemen kommer vi att lösa, sen är frågan när vi får radiomoduler med anständig kostnad. Idag är de lite stora och drar mycket ström.