JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Sven-Christer Nilsson vill inte skryta, men visst är han optimistisk
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Ericssons nye koncernchef Sven-Christer Nilsson räknar med fortsatt snabb expansion på alla viktiga fronter de närmaste åren. Han berättar nu att flera kunder redan har köpt den nya AXE-växel som Ericsson lanserade i förra månaden.


Sven-Christer Nilsson ser bara ett stort hot mot Ericssons expansion de närmaste åren: risken för en recession i världsekonomin, säger han till Elektroniktidningen som fått ett första samtal med nye koncernchefen.

Han ser idag inget hot ifrån Washington, liknande det som Ericsson utsattes för tidigare under 1990-talet. På den tiden var han själv chef för Ericssons försäljning av amerikanska mobilsystem, och just i USA råkade Ericsson då ut för något mycket obehagligt. Företaget utmålades i Washington som den amerikanska telekomindustrins fiende nummer ett när det gäller mobiltelefoni.

1993 publicerade federala amerikanska handelsmyndigheter en rapport, den "bruna boken", som utpekade Ericsson som det stora hotet mot amerikansk mobilteleindustri. Federala US International Trade Commission diskuterade då vad som kunde göras för att häva Ericssons starka ställning.



Ericsson - washington 1-0


Beställare av den bruna boken var "The Senate Committee on Finance" i amerikanska kongressen. Men som bekant vann Ericsson den striden och företaget har nu en oerhört stark ställning på mobiltelemarknaden i hela världen. Det är framför allt Motorola som tappat terräng till Ericsson och även till Nokia.

_Trots att Ericsson nu satsar sina resurser på att komma in på den snabbväxande Internetmarknaden som domineras av just amerikanska leverantörer ser Sven- Christer Nilsson ingen risk att Washington försöker stoppa några politiska käppar i hjulet.

Långdistansöverföring av Internettrafik (IP, Internet Protocol) är en marknad där Ericsson aldrig tidigare funnits. Men nu i vår har man lanserat en rad produkter som syftar till att slå sig in där. Ericsson har också bildat allians med amerikanska Bay Networks och det yttersta syftet är att ta marknadsandelar från en av Wall Streets verkliga guldkalvar, Cisco Systems.

Om Ericsson verkligen har ett tekniskt försprång med sina nya produkter, som företaget uppger, så blir det självklart möjligt att utmana Cisco. Det kommer att visa sig närmaste året. Men då skulle det även kunna uppstå politiska risker. De amerikanska dataföretagen har starkt stöd i Washington. Kan det komma en brun bok till från Washington, precis som 1993?

- Ja. Så är det. Men en ny sådan brun bok ser vi inte som något hot mot oss. Jag funderar inte på nya bruna böcker, säger Sven-Christer Nilsson.



Underskattning hotar framgång


Ett hot mot Ericsson är att företaget underskattar konkurrensen. Ett annat hot är att företaget underskattar förändringar på den globala marknaden och det inkluderar de initiativ som kan tas på statlig nivå av enskilda länder. Nilsson menar dock att möjligheterna för enskilda länder att försöka styra vilka system och leverantörer som skall vinna på marknaden har minskat.

Samtidigt är det uppenbart det företag som blir utpekat av amerikanska staten som "motståndare nummer ett" naturligtvis måste jobba ännu hårdare för att nå framgång på marknaden. Det krävs därför kurage att först bli utpekad av amerikanska staten och sedan vinna striden på marknaden. Och det kuraget har Sven-Christer Nilsson uppenbarligen, eftersom han själv under flera viktiga år på 1990-talet var chef för den enhet inom Ericsson som säljer mobilsystem som följer amerikansk standard (AMPS och D-AMPS).



Undviker skryt


Ericsson anger att företaget är världens störste leverantör av sådana mobilsystem, i och utanför USA. Ericsson har idag cirka 30 procent av USA- marknaden för mobilsystem, det gäller då både AMPS och GSM.

På den amerikanska marknaden beskriver sig ofta Ericsson officiellt som ett amerikanskt företag med stor verksamhet i USA. Nilsson påpekar att Ericsson hjälper amerikansk industri att exportera till andra delar av världen. Den självklara frågan är dock om även Washington anser att Ericsson är ett amerikanskt företag. Något ja på den frågan har vi ännu inte hört.

Dessutom är det uppenbart att det är just i Nordamerika som det finns systemleverantörer som strider med Ericsson om att vara störst. Lucent, Cisco, Motorola och Nortel är viktiga konkurrenter på många områden. Räknat i omsättning är Lucent och Motorola i samma klass som Ericsson, se tabell.

För något år sedan redovisade Ericsson att företaget är världens största systemleverantör av telekomprodukter. Omsättningen 1997 var 167 miljarder och vinsten var rekordhög, 17,2 miljarder kronor före skatt. Men nye koncernchefen är försiktig och han vill definitivt inte säga att Ericsson är störst idag. Han undviker även alla ord som kan tolkas som skryt av illvilliga lyssnare.

- Om fem år är vi fortfarande en av världens ledande systemleverantörer inom telekomområdet, säger han och vill inte gå längre än så.

En central fråga för Ericsson är marknadsandelarna på mobiltelefonimarknaden. Ericssons anger sin andel till cirka 40 procent av systemmarknaden och enligt branschuppgifter är marknadsandelen för mobiltelefoner cirka 20 procent. Enligt företagets senaste prognos finns 830 miljoner mobilabonnenter i slutet av år 2003. Det motsvarar en genomsnittlig ökning med 27 procent de närmaste fem åren. I slutet av 1997 var abonnentsiffran 207 miljoner. Dessa tal innebär att marknaden för nätutrustning och mobiltelefoner ökar med motsvarande tal.



Etsis val visar ericssons styrka


Vad är det då som talar för att Ericsson kan hålla marknadsandelarna uppe? Konkurrensen hårdnar och konkurrenterna blir allt duktigare.

- Titta på vad som hände när Europas standardiseringsorganisation Etsi valde radionätstandarden WCDMA för mobila bredbandsnät. Ericsson startade utveckling av WCDMA för tio år sedan. Nu har Etsi valt WCDMA. Etsis beslut visar Ericssons styrka på marknaden.

Hur säker är Ericsson då på att den segern också leder till framgångar på marknaden? Nu säljer Ericsson och Nokia ut patent för WCMDA till andra systemleverantörer så att även dessa kan utveckla och sälja egna system.

- Titta på GSM-marknaden. Konkurrenterna såg Ericssons styrka på analoga mobiltelefonisystem på 1980-talet. De menade att tack vare nya digitala system, det som blev GSM, skulle de kunna konkurrera på marknaden med Ericsson. GSM har nu slagit igenom och titta vad som hände. Ericsson ökade sina marknadsandelar.

- Jag är övertygad om att vi bibehåller eller stärker vår position på mobiltelefonimarknaden. Vi har den samlade tekniska och kommersiella förmågan att göra det, säger koncernchefen.



Höga mål för nya axe


En ny generation av AXE har nu presenterats. Målet är att försäljningen skall öka mycket kraftigt. Den globala marknadsandelen för telefonväxlar i det fasta nätet skall öka med hela 33 procent, från cirka 15 procent av världsmarknaden idag till 20 procent år 2001. Antalet levererade linjer skall ökas från 15,1 miljoner till 25 miljoner linjer per år, en ökning med 60 procent.

Är dessa mål realistiska?

- Vår ambition är att växa snabbare än marknaden. Det är möjligt att göra det.

- Vi har en attraktiv produkt. Den traditionella AXE-växeln kommer att vara kopplad till IP-nät och

IP-trafiken växer nu kraftigt. AXE kommer att bli en knutpunkt för trafiken.

Många branschexperter förutspår att IP på sikt blir dominerande både för telefonitjänster och datakomtjänster. Kommer era gamla AXE-kunder i 130 länder att köpa era nya IP-produkter så Ericsson kan behålla sina kunder n

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)