JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Telia Mobitel vill få bort stubbarna från mobiltelefonerna
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Stubbantennen förstör talkvaliteten hos dagens mobiltelefoner. Det irriterar teleoperatörerna, eftersom användarna tror att nätet är dåligt.

- Stubbantennerna ger oss avsevärda problem idag. Speciellt i ytterkanten av en basstations täckningsområde, inuti hus och i bilar utan yttre antenn, säger Bengt Broman utvecklingschef och tillika teknisk direktör på Telia Mobitel.

Dilemmat för teleoperatörerna är att omkring en tredjedel av den upplevda nätkvaliteten bestäms av mobiltelefonens prestanda. Så om en telefon är dålig slår det direkt tillbaka på operatören.

- Följden blir att irriterade abonnenter ringer vår kundservice och klagar på dålig täckning, trots att felet egentligen ligger hos telefonen.

Största skälet till att talkvaliteten hos en mobiltelefon med stubbe (helixantenn) blir så mycket sämre än då en antenn med ett längre spröt (halvvågsantenn) används är att stubben påverkas betydligt mer av användarens huvud.

- När en antenn konstrueras är det mycket viktigt att matcha impedansen mellan telefonens radiodel och antennen. Signalen vill möta en konstant last, förklarar Bengt Broman.

Alla antenner är därför konstruerade för att fungera som en 50?-last för radiodelen. Problemet är bara att de i dagsläget är konstruerade för att fungera utan störande ting i närheten.



Telefonsignalen reflekteras


Om telefonen däremot sätts intill örat på en person som vill ringa sker det en koppling mellan hud och ben i användarens huvud och själva antennen. På så sätt reflekteras en del av telefonsignalen tillbaka in i antennen, varvid lasten och därmed uteffekten börjar variera. Ju närmare antennen huvudet hamnar - alltså ju mindre antennen är - desto större blir kopplingen.

- Telefonens uteffekt kan sjunka till en tiondel. Samtidigt tappar också mottagardelen i känslighet.

Den försämrade antennfunktionen minskar också batteritiden.

Enda sättet för operatörerna att kompensera för dåliga antenner är att mångdubbla antalet basstationer. Det innebär en mångmiljardinvestering som användarna i slutänden skulle få stå för.

Ett betydligt bättre förslag vore att lagstifta bort dåliga antenner, tycker operatörerna.

- Det är dessutom en ganska enkel lösning eftersom de flesta tillverkare redan har färdiga alternativ. Det är bara att riva bort stubben och ersätta den med en utdragbar antenn.

I USA har operatörerna tagit saken i egna händer och helt enkelt börjat subventionera telefoner med längre antenner.

- Här i Europa har vi däremot varit alltför flata mot mobiltelefontillverkarna, erkänner Bengt Broman.

- Internt på Telia Mobitel har vi diskuterat att bli tuffare, men ännu har vi inte bestämt oss för någon åtgärd.

Anna Wennberg



Mätning visar antennens brister


Idag finns det inga krav på antennmätningar för att få en GSM-telefon typgodkänd. Det har också visat sig i telefonernas uppförande på senare tid. Vissa telefoners antenneffektivitet kan variera upp till tio gånger beroende på om man håller i den eller inte.

Därför har svenska Telia Mobitel i samarbeta med antenntillverkaren Allgon utvecklat en mätmetod för mobiltelefoner. Förhoppningen är att den skall ligga till grund för en framtida mobiltelefonantennstandard från ETSI, den europeiska standardiseringsorganisationen för telekommunikation.

- Jag tror att ETSI kommer att presentera en färdig standard inom ett år säger Bengt Broman.

- Vi har klart för oss hur gränsvärdena bör ligga för att en telefon skall bli godkänd. Och om vi får bestämma kommer - med största sannolikhet - inga stubbar att klara sig framöver.

Det speciella med den föreslagna mätmetoden är att den görs i en reflekterande miljö. Det innebär att mätningen kan ske i ett vanligt kontorsrum och att telefonen samtidigt påverkas av ett simulerat huvud. Mätningen går till så att både mätobjekt och mätantenn snurras i ett antal riktningar samtidigt som många mätvärden registreras.

Allgon har dessutom investerat i en utrustning som kan mäta hur mycket mikrovågsenergi som absorberas i huvudet på en person under ett telefonsamtal. Ur mätningen går det också att uppskatta den absorberade effektens toppvärde under samtalet. Ju närmare huvudet antennen sitter desto högre blir toppvärdet.



Ericsson: Vi gör inga dåliga antenner


På Ericsson håller man inte med om att de skulle tillverka några dåliga mobiltelefonantenner.

- Visst drabbas operatörerna om antennen är dålig, men här gör vi väldigt effektiva stubbantenner, påpekar Thomas Bolin, sektionschef för radio och antennutveckling på Ericsson Mobile Communications i Lund.

Att stubben skulle vara sämre än en sprötantenn är han inte heller villig att skriva under på.

- Det handlar hela tiden om en balansgång mellan användarvänlighet och antennprestanda.

- Sprötantennen är besvärlig. Den måste dras ut och är sedan i vägen.

- Det är väldigt sällan som det uppstår några problem. Det är bara i områden där operatörerna har för dålig täckning.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)