Forskare vid tekniska högskolan i Linköping har utvecklat en snabb kiselkarbid (SiC) för mätning av syrehalten i bilavgaser.
Sensorn, som endast är 1 mm2 stor, skall monteras inuti bilens avgasrör. Där skall den kontrollera jämvikten mellan syre och bränsle i motorn för att snabbt kunna styra förbränningen i varje enskild cylinder.
Sensorn är betydligt effektivare än dagens Lambdasond, och tack vare materialet klarar den mycket höga temperaturer.
Den första prototypen har provtestas i en fristående motor och klarar upp till 1 000 °C.
Tre svenska företag, Volvo, Mecel och Nordic Sensor Technologies, arbetar med att göra sensorn färdig för industriell produktion.
- Vi måste hitta en lämplig kapslingsmetod. En möjlighet är en keramisk bärare som tål bilens tuffa miljöer, säger Per Mårtensson, forskningschef på NST.
Acreo, före detta IMC, skall bidra med en transistor tillverkad av kiselkarbid. Transistorn skall ersätta enkla komponenter som schottkydioder och transistorer för att nå en bättre mätmetod.