Enligt tidningen Affärsvärlden är det bara 8 procent av Sveriges 500 största företag som får mer än 2 procent av sina intäkter från e-handel. åtta av tio företag har inga e-handelsintäkter alls, och 75 procent har inte ens någon e-handelsmöjlighet.
Förändringarna står dock bakom hörnet. Analysföretaget IDC tror att
e-handeln kommer att öka med 90 procent nästa år. Och enligt Affärsvärlden är det bara 25 procent av företagen som inte går i e-handelstankar.
Några komponentdistributörer har dock varit tidigt ute. Elfa är nog det tydligaste exemplet, webbplatsen har varit igång i snart tre år och står idag för 18-20 procent av omsättningen på nära 600 miljoner kronor. Målet är att hälften av intäkterna ska komma från nätet.
Elfas väg till framgångsrik e-handel har dock varit kantad av svårigheter. Det tog nästan fyra år att implementera det system som är grunden till e-handeln, ett så kallat ERP-system - Enterprise Resource Planning. Under det första året var servicenivån klart lägre än tidigare, men nu när allt är igång kommer av allt att döma förtjänsterna också.
Tack vare det nya systemet sköts hela orderhanteringen i praktiken av kunden. Systemet tar bort den beställda varan från Elfas lagersaldo, låter en robot plocka fram varorna från lagret samt genererar faktura och skickar denna. Internetorder ger på det viset en administrationskostnad som är nära noll, berättar Lennarth Engman på Elfa i tidningen Datateknik3.0.
Det är stor skillnad mot den första versionen av katalog på webben, som bara genererade en beställning som fick matas in manuellt i det gamla ordersystemet.
även Acte, i Bergman & Beving, har kommit en bra bit på väg. Idag går mellan 20 och 40 procent av beställningarna elektroniskt, säger Per Ikov i Bergman & Bevings koncernledning.
- Hittills har nästan allt gått via EDI, men Internet kommer helt klart att ta över, säger han.
Han säger att kunderna är mycket intresserade av att få in information från Acte direkt i sina egna ERP-system.
- Vi håller på att utveckla sådana rutiner. Vi ska prova det med en pilotkund i sommar, säger han.
E-handelsmöjligheterna är naturligtvis en guldgruva även för komponentmäklare. Svenska Comptrade har länge haft en hemsida med möjlighet att söka på specifika komponenter som varit svåra att finna genom de vanliga kanalerna. Men nya aktörer som NECX och Partminer siktar högre. NECX vill bli en global komponentbörs, en handelsplats där säljare och köpare kan få uppdaterad prisinformation och göra affärer precis som på en aktiebörs.
- än så länge jobbar vi mest som komponentmäklare - idag handlar 80 procent av alla förfrågningar om tantalkondensatorer, säger Jesper Romell på NECXs svenska kontor.
- Kunderna är klart intresserade av att få information om priser, trender och tillgänglighet. Så småningom ska vi ge dem möjlighet att få in den informationen direkt i sina egna planeringssystem via Internet, säger han.
Konkurrenten Partminer vill dessutom bli en inköpsportal, en webbplats för all typ av komponentförsörjning. Tanken är att man ska kunna använda sina normala inköpskanaler i första hand, och om det uppstår brist där ska man kunna skicka en förfrågan till Partminer som då letar på den spotmarknaden.
Ett annat intressant fenomen kallas omvända auktioner, där en tillverkare lägger ut sina behov på en webbplats och inbjudna säljare får möjlighet att lägga bud.
Strömförsörjningsjätten Emerson har använt denna metod för mönsterkort, i första hand för att få ner priset.
- Det brukar bli minst 10 procents besparing, säger Ann-Christin Arnshav, mönsterkortsinköpare på Emerson Energy Systems i Stockholm.
Svenska Emerson har ännu inte provat metoden själv, men tänker förmodligen göra det framöver.
Att forna konkurrenter kan bli samarbetspartner på Internet är en annan tydlig trend.
Vem kunde till exempel tro att ärkefienderna Arrow och Avnet skulle börja samarbeta? Idag driver de gemensamt
e-handelsplatsen Chipcenter. Inom bilindustrin har General Motors, Ford och Daimler Chrysler gått samman om en gemensam inköpsportal för att sätta press på sina underleverantörer. När det blev offentligt den 25 februari i år togs hela bilindustrin på sängen. Något sådant ansågs otänkbart tidigare.
Man kan ju gissa vilka reaktioner det skulle bli om Ericsson och Nokia gick ihop om komponentinköp. Det är ju ingen som tror det idag, men omöjligt? Knappast.
Adam Edström