ANNA WENNBERG:
Arrow vill välja egen väg
För 27 år sedan publicerade föregångaren till Elektroniktidningens den allra första Komponenttoppen. Sedan dess har vi år efter år rangordnat de 30 företag som säljer mest elektronikkomponenter i Sverige. En övning vi förstått varit uppskattad läsning.
Nu är epoken slut. Anledningen till Komponenttoppens öde är givetvis mångfacetterad. En är att det blivit allt mer komplicerat att definiera vad en elektronikkomponent är. Kort som Arduino och Raspberry Pi likställs för många med komponenter. Likaså har skillnaden mellan det som sålts genom Sverige och distribuerats hit blivit allt större med åren.
Spiken i kistan satte ändå Arrow. Amerikanen har under många år varit den självklara herren på den svenska komponentdistributionstäppan. Logistiktjänsten Arrow Alliance har fått företaget att skära guld med täljkniv. Kanonåret 2000 stod Arrow för mer än en fjärdedel av komponentförsäljningen i Sverige!
Därefter har mycket hänt. Ericsson har slutat tillverka mobiltelefoner och globaliseringen har satt sina spår. När kunderna flyttar sin produktion från Sverige till andra länder, går fakturan inte längre till de svenska kontoren. Omsättningen dalar, liksom de lokala kontorens mandat att tala.
Så är det framförallt hos Arrow. Det svenska kontoret får inte avslöja några försäljningssiffror längre. Inte ens nicka i rätt riktning. Inte heller går det att blidka det amerikanska huvudkontoret. Och att uppskatta försäljningen år efter år är inte lönt.
Istället tycks Arrow skapa egna vägar att få ut sitt budskap. Så sent som för några veckor sedan köpte distributörsdraken nyhetsmedierna EETimes, EDN, ESM, Embedded, EBN, TechOnline och Datasheets.com för knappa 200 miljoner kronor. I december köpte företaget tyska ICC Media och dess tidning Embedded Control Europe och i februari förra året tog Arrow över United Technical Publications och dess webbplatser, nyhetsbrev, verktyg och databaser.
Nu frågar sig många med oss hur framtiden ska te sig. Kommer de Arrowägda redaktionerna att kunna bedriva oberoende journalistik? Eller ska de pytsa ut ocensurerad reklam? Numera ägnar sig många journalister åt just det – förklädd reklam.
Framtiden lär utvisa det. Själva är vi stolta över vårt oberoende. Att vi inte klipper och klistrar pressmeddelanden utan faktiskt försöker tänka själva.
Fast nu är det dags att varva ner – semestern nalkas.
Glad sommar!