Den 17 maj börjar Mercedes-Benz sälja oövervakad självkörning som tillval till bilmodellerna S-Class och EQS. Företaget säger sig därmed bli först i världen med ett system godkänt av myndigheterna. Priset ligger på lite drygt 50 000 kronor för S-Klass och 75 000 kronor för EQS.
I slutet av mars pratade Stefan Parkvall från Ericsson om 6G på KTH:s forskningscentra Digital Futures. Alla som missade presentationen kan nu se den på youtube.
Kinesiska EVE Energy har bestämt att dess första europeiska gigafabrik ska ligga i staden Debrecen i nordöstra Ungern. Den ska producera 30 GWh litiumjonceller på sikt.
Göteborgsbaserade Smart High Tech – som utvecklat ett grafenförstärkt material som leder bort värme – startar en webbutik riktad till privatpersoner inom gaming och kryptovalutor.
När ägarna Bo Erenmo och Elisabeth Raab nu går i pension var det dags för ett ägarbyte. Contac Solutions köper verksamheten i Västervik som omsätter runt 15 miljoner kronor på tio anställda.
Nokia har tillsammans med operatören Optus testat så kallad 3CC Carrier Aggregation där kapaciteten i tre separata frekvensband adderats så att det för användaren ser ut som ett enda. Försöket gjordes i Australien med en Samsung S22-mobil.
Härmed har finska Keliber fått tillstånd av staden Karleby att bygga en fabrik som raffinerar litiumrikt mineral till en form som kan användas i litiumjonbatterier.
Kistabaserade Polarium, som utvecklar modulära energilagringslösningar för telekom, tillverkningsindustri och kommersiella fastigheter, tar in 955 miljoner kronor från pensionsbolaget AMF. Pengarna ska användas för att accelerera tillväxt och produktutveckling samt stärka den globala organisationen.
Tillsammans med verkstadsföretaget Sandvik bygger Altris en fabrik för det egenutvecklade katodmaterialet Fennac som används i natriumjonbatterier. Produktionen startar i början av nästa år och kapaciteten blir 2000 ton per år vilket räcker till batterier motsvarande 1 GWh.
Den 15 juni ordnar organisationen Ignite Sweden en heldag där svenska uppstartsföretag i tekniksektorn har möjlighet att hitta tyska och franska samarbetspartners.
SIO Grafen bjuder in små och medelstora företag att ta fram fysiska prototyper i någon av de testbäddar som är kopplade till innovationsprogrammet. Sista anmälningsdag är 17 maj.
Helt utan avlösning får Scanias experimentella självkörande lastbilar numera avverka hela E4-sträckan Södertälje–Jönköping. Detta efter att Transportstyrelsen utökat sitt tillstånd.
Göteborgföretaget Smoltek har utvecklat en teknik som gör att det går att tillverka ultratunna kondensatorer. I två år har företaget samarbetet med en global tillverkare av passiva komponenter. Nu förlängs samarbetet i två månader med syfte att få till ett avtal som leder till ett fortsatt samarbete mot massproduktion.
Tyska Bosch är världens störst tillverkare av memssensorer. Nu utökar företaget sin ställning på området genom att köpa av Arioso Systems som är specialist på minimala högtalare i memsteknik.
Göteborgsföretaget Chargenode, som har utvecklat ett system som dynamiskt kan fördela effekt till ett antal laddbara bilar, köper laddoperatören Origo. Därmed blir företaget en av de största inom elbilsladdning i Sverige, med över 12 000 laddpunkter.
EU-kommissionen har nu antagit ett förslag som ska göra mobiltelefoner, surfplattor, smartklockor, träningsarmband, babyvakter och andra produkter som är trådlöst uppkopplade svårare att hacka. Om inte parlamentet och rådet har några invändningar blir förslaget tvingande från mitten av 2024.
Kistaföretaget Polarium – som utvecklar batterilager – och fastighetsbolaget Areim har dragit gång ett pilotprojekt inom smarta energilagringslösningar för storskalig användning i kommersiella fastigheter. Ett första system har installerats i en av Areims fastigheter på Stora Essingen i Stockholm.
Det har snart gått sex år sedan dåvarande Xilinx började rulla ut den enkla FPGA-familjen Spartan-7. Ändå är det många som fortsätter att använda Spartan-6 vilket fått distributören Element14 att dra igång en tävling med syfte att få dem att byta upp sig.
Kanadensiska Ynvisible, som sedan några år satsar storskaligt på att trycka elektronik på rulle i Linköping, har uppgraderat sitt licensavtal med Rise till exklusivt. Detta efter att företaget kunnat visa på skalbar industriell produktion av tryckta e-pappersdisplayer baserade på teknik från forskningsinstitutet.
Tillsammans med Valmont köper Ericsson amerikanska Concealfab. Det Coloradobaserade företaget gör bland annat speciella lampstolpar som kan maskera små 5G-celler i stadsmiljö.
Peafowl i Uppsala bygger en anläggning för kundanpassning av sina unika genomskinliga solceller. Pengarna – 40 miljoner kronor – kommer från en investering ledd av Industrifonden och Navigare Ventures.
Kina moderniserar sin lagstiftning kring batteriåtervinning för att göra det lättare att hantera raffinerat material från förändrade återvinningsmetoder.
Tyskland satsar 8,2 miljoner euro i ett projekt för att utveckla digitala pass för batterier. Ambitionen är att en gång för alla lösa problemet med spårbarhet för batteriråvaror genom att införa ett standardiserat system.
Fastighetsbolaget Castellum går samman med nätverket Smarter Mobility och Invest in Skåne för att attrahera tyska, franska och italienska mobilitetsföretag till Skåne. Företag får en gratis arbetsplats på Ideon Science Park i Lund med syfte att skapa internationella samarbeten inom smarta mobilitetslösningar.
Lundaföretaget Acconeers sensor som levererar koherenta radarpulser får återigen uppmärksamhet från japanskt håll. Nu är det den japanska distributören Nexty Electronics, särskilt stark inom bilbranschen, som köper svenska sensorer till ett värd av 1,4 miljoner kronor.
Batteritillverkaren Alelion rekryterar expertis och lägger tio miljoner kronor på modern utrustning för test av battericeller. Anläggningen i Göteborg kommer att tas i bruk under första halvåret 2023.
Volta Trucks ska tillverka två mindre versioner av sin helt elektriska lastbil Volta Zero, en på 7,5 ton och en på 12 ton. Det meddelar det svenska företaget idag. Likt den första familjemedlemmen på 16 ton blir småsyskonen designade för stadstrafik med låg förarplats och samma säkerhet för gående och cyklister.
För ett knappt år sedan blev det klart att 900 MHz-, 2,1 GHz- och 2,6 GHz-banden kommer att auktioneras ut hösten 2023. Nu presenterar Post- och telestyrelsen ett förslag till villkor för de operatörer som vill delta i auktionen.