– Bo Andersson har lång efterenhet inom halvledarindustrin och blir en stor tillgång nu när TranSiC ska växa sig starkt, säger Bo Hammarlund, som är en av tre grundare.
Pengatillskottet som TranSiC just fått ska främst användas till att kvalificera företagets komponenter och tillverkningsprocess. Hittills har företaget tillverkat prototyper och prover av bipolära krafttransistorer (bipolar junction transistors, BJTs) i kiselkarbid.
Idag har TranSiC krafttransistorer som kan hantera 20 ampere samt 6 ampere och de finns att få upp till 1 200 volt. Komponenterna har låga effektförluster och klarar mycket höga temperaturer. De har testats för temperaturer över 250°C.
– Våra kretsar klarar betydligt högre temperaturer än MOSFET-transistorer på kiselkarbid, som inte fungerar över 200°C, säger Bo Hammarlund
Han menar att det exempelvis i hybridbilar är väldigt viktigt att komponenterna klara över 220°C.
Ytterligare en finess med TranSiCs teknik är att kretsarna normalt är i off-läge.
– Det är jätteviktigt i krafttillämpningar, eftersom kretsarna stängs av om något går fel. Det är inte minst viktigt om de används för att driva bilar, säger Bo Hammarlund.
Tittar man framåt så siktar TranSiC på att ta fram än kraftfullare komponenter. Nästa steg är att ta fram komponenter som klarar mellan 35 och 50 ampere.
– Just nu kan jag inte säga var vi hamnar i det spannet, men vi siktar klart över 20 ampere och bilindustrin skulle bli jätteglad om vi kan klara 50 ampere, säger Bo Hammarlund.
Företaget utvecklar och tillverkar sina komponenter i Electrum Laboratory i Kista. Någon risk för att slå i kapacitetstaket finns inte inom de närmaste två till tre åren. Just nu håller företaget dessutom på att gå från 3- till 4-tumsskivor, vilket ökar kapaciteten med 50 procent i ett slag.
– Idag kör vi med 3-tumsskivor, men vi har 4-tum i processning och vid årets slut ska vi enbart köra 4-tumsskivor, säger Bo Hammarlund.
Åtta personer jobbar på TranSiC idag, men företaget söker ytterligare en applikationsingenjör.