Här ska företaget sätta samman sina egna batteripaket, och testa dem rigoröst.
Labbet och testerna är en del i GMs strategi att komma ikapp Toyota och andra hybridtillverkare som ligger någon generation eller så före amerikanerna. Enligt GM är batteriernas livslängd i verklig drift en av de stora utmaningarna som industrin ännu inte löst. I labbet, där batteripaketen kan testas under en rad extrema förhållanden som kyla, värme, fukt, sandstormar och vibrationer, hoppas man ta fram batteripaket som håller lika länge som bilen i övrigt.
I labbet ska GM även utveckla elektronik för styrning, laddning, kylning och värmning av batterierna. Litiumjoncellernas prestanda avtar om de utsätts för låga eller höga temperaturer, så en termoanläggning är nödvändigt för optimal drift, enligt GM. Stresstesterna ska på två år kunna simulera tio års drift. Ett hundratal batteripaket har redan tagits fram för testerna.
Själva battericellerna kommer från andra tillverkare, främst koreanska LG Chem. På sikt, om GM överlever, är dock tanken att samarbeta med underleverantörerna kring materialutveckling för cellerna.
Förhoppningen är också att på sikt få ner kostnaden för batteripaketet, som är huvudanledningen till att Volt väntas kosta uppemot 40 000 dollar då den lanseras - omkring dubbelt så mycket som vanliga bilar i samma storleksklass.
- Ny teknik är dyr, så första generationens batteripaket kommer att kosta. Men målet är att få ner priset en hel del för att det här ska bli en lyckad affär för oss på sikt, säger Denise Gray, chef för GMs energilagringssystem, till tidningen Technology Review.