JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Här ska framtidens fordon störtestas

För 100 miljoner kronor får forskningsinstitutet SP i Borås inte bara en jättelik EMC-hall utan framförallt en testbädd för säkerhetskritisk ­fordonselektronik. Invigningen av Awitar, Automotive ­Wireless Test and Research Facility, är planerad till januari 2018.

Preliminära specifikationer
• Lastport: 6×6 m.
• Maxvikt 70 ton.
• Vridbord för laster på 25 ton med 2-axlig GPS-styrd dynamometer.
• Möjlighet att testa bland annat kommunikation mellan fordon, fordon och väg liksom själv­körande fordon.
• Antennsystem för rf-signaler liksom mätning av immunitet och emission.
• Fältstyrkor: 0,1 MHz–1 000 MHz upp till 200 V/m, 1 GHz–2 GHz upp till 100 V/m, 2–6 GHz upp till 30 V/m.
• Halvledarförstärkare på 10 kW för frekvenser mellan 100 kHz – 220 MHz, 2 kW för 80–1 000 MHz och 350 Watt för 700–6 000 MHz. Ytterligare förstärkare för frekvenser upp till 18 GHz.
• Test av tålighet för radar­signaler: L-bandet 1 200 V/m, S-C-banden 1 200/600(300) V/m, X-Ku-band 300 V/m. Dessutom smalbandiga ­sändare för S- och C-banden.
• Möjlighet att mata fordon med trefasström upp till 63 A.
• Kyl- och ventilationskapacitet för alla tänkbara scenarion.
• För övervakning från utsidan av hallen finns optiska lasermikrofoner och optokopplade HD-kameror.
• NSA-godkänd enligt CISPR16 för 10 m mätsträcka.
• SVSWR-godkänd enligt CISPR16 för 5 m mätsträcka.
• Anpassad för nuvarande och kommande krav från till exempel EU, FN och Kina.

– Det blir en världsunik kammare. Det finns inte någon liknande i Europa som är öppet för forskare och företag. De som finns är byggda för internt bruk av företagen själva, säger Anders Nordlöf som är chef för EMC-verksamheten på SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Verksamheten sysselsätter drygt 30 personer som till sitt förfogande har sex mätkammare för forskning och externa kunduppdrag. Den nya kammaren Awitar är precis som den äldre Faraday skräddarsydd för just fordon.

– Faraday är helt duglig. Vi gör det här dels för att öka kapaciteten, dels för att få in ny teknik.

EMC-mätningar brukar handla om att kontrollera att elektroniken tål vissa fastställda nivåer på störningar och att de störningar som den avger ligger under en viss nivå. Bägge varianterna mäts både utstrålat och ledningsbundet.

Mätmetoderna tar dock inte hänsyn till all radiokommunikation som finns idag, som wifi, Bluetooth och mobiltelefoni, som tillåter sändningar med höga effekter på nära håll. Det är framförallt här som Awitar kommer att skilja sig från det äldre rummet genom alla instrument som kan återskapa en radiomiljö som den säkerhetskritiska elektroniken i bilarna måste klara utan att tappa sina funktioner.

Tankesättet känns igen från mobilindustrin där man för länge sedan gått över till att samla in testfall och återskapa dem i en kontrollerad miljö istället för att köra runt i den verkliga världen och testa varje ny produkt.

– I princip kommer vi att kunna göra en simulerad körning längs riksväg 40 med backar och krön, säger Anders Nordlöf.

Fordonet som ska testas placeras på ett 11 meter stort vridbord kopplat till en 2-axlig GPS-styrd dynamometer. Det är planerat för ytterligare ett vridbord för att kunna simulera kommunikation mellan två fordon.

Förutom att det finns sändare och antenner för wlan och Bluetooth kommer det också att installeras en Mimo-ring som kan simulera ett mobilnät för att stressa elektroniken till det yttersta. Det handlar om kameror, radarsensorer, ultraljudsgivare och andra sensorer som kartlägger fordonets omgivning och som måste arbeta klanderfritt för att beslutssystemet ska fungera trots att fordonet hela tiden kommunicerar trådlöst med andra fordon och med infrastrukturen.

Förutom att testa enskilda bilars funktioner kommer hallen att användas för att undersöka kommunikation mellan fordon under körning, kommunikation mellan fordon och fast infrastruktur längs vägen liksom för att testa självkörande fordon.

– Vi har en bra kundbas som pushar på för det här, säger Anders Nordlöf.

En liten bonus med Awitar är att den får bättre EMC-prestanda än det äldre rummet, de nya absorbenter som sitter på väggarna är helt enkelt bättre än de som användes för 25 år sedan.

Entrén till den nya hallen har öppning på 6 × 6 m, saknar tröskel och får ett golv som tål upp till 70 ton. Det gör det enkelt att ta in även specialfordon som exempelvis borriggar, gruvfordon och båtar.

Hallen klarar bland annat följande standarder:
UN ECE R10
CISPR 12
CISPR 22
CISPR 25
ISO 11452
IEC 61000-3-2
IEC 61000-3-3
IEC 61000-3-11
IEC 61000-3-12
IEC 61000-6-3
SAE J551
SAE J113
MIL STD 461 E/F/G

Längden på själva EMC-kammaren från tyska Frankonia är 28 meter men det finns också utrymmen för att vintertid ta in fordon och tina upp dem innan de flyttas in i själva testkammaren.

Bygget går på ungefär 100 miljoner kronor, pengar som SP tar ur egen ficka. Själva byggnaden står för lite drygt hälften av kostnaden, resten går till instrumenteringen. Alla utrustning kommer dock inte att vara på plats i januari 2018 vid invigningen utan ska kompletteras efterhand.

Den som är nyfiken på verksamheten hittar mer information och en webbkamera som visar hur bygget framskrider på Awitars hemsida, www.awitar.se

 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)