JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Pricers kompetens hotad
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

En stor del av de anställda på Pricer, Uppsalaföretaget med de IR-styrda elektroniska prislapparna, tvingas sluta för att företaget vill undvika konkurs. Det är oklart vart den patenterade tekniklösningen skulle ta vägen om företaget läggs ner.


Uppemot hälften av de 90 personer som jobbar på Pricer kan få gå när bolaget nu drar ner kostnaderna, men företagets överlevnad är ändå inte säkrad. Pengarna är slut, och det är osäkert om någon vill skjuta till det som sägs behövas. Knappt 30 personer har jobbat med utvecklingen, och även om företaget säger sig vilja behålla sina tekniska kunskaper kan en stor del av konstruktörerna också tvingas sluta.



120 kronor per etikett


Idag kostar en etikett från Pricer kring 120 kronor, om man räknar in det nätverksstöd som krävs. Det är alldeles för dyrt, tycker de stora varuhuskedjorna, och de försäljningsframgångar som investerare har utlovats vid varje nyemmission har låtit vänta på sig.

Totalt har knappt 3 miljoner Pricer-etiketter sålts, till 200 butiker. Det gör Pricer störst i branschen, som också rymmer ett par konkurrenter.

Senaste åren har företaget bland annat jobbat med att sänka produktionskostnaden, och göra det möjligt att producera etiketten utan handpåläggning, enligt utvecklingschefen Björn Nilsson. Produktionskostnaden har dragits ner till hälften under de senaste 18 månaderna. Det är främst priset som har varit haken på marknaden. Egenskaperna har inte väckt mycket invändningar, men vissa förbättringar har ändå gjorts.

- Mycket av arbetet har gjorts för att ge låg strömförbrukning och samtidigt hög kvalitet på den trådlösa länken. Vi har ändrat kommunikationsprotokoll radikalt vid ett par tillfällen, för att få bättre signal-brusförhållande, säger Nilsson.

Varje etikett drivs med två litiumbatterier på vardera 220 μAh. De räcker under etikettens hela livslängd - uppemot tio år.



Får inte sälja bolag


Idag har Pricer ett börsvärde på runt 130 miljoner kronor. När aktien stod som högst 1997 var börsvärdet kring 5 miljarder kronor. För att få in pengar vill Pricer sälja sitt amerikanska dotterbolag Intactix, men affären hindras av en rättstvist: Intactix förra ägare fick betalt i Priceraktier som idag nästan är värdelösa, och de har stämt Pricer.

Eftersom all elektronik tycks gå ner i pris skulle man kunna tänka sig att företagets patenterade tekniklösning förr eller senare blir kommersiellt gångbar, men vad som händer med patenten om Pricer skulle gå i konkurs är oklart.

Alexander Kristofersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)