Lotsar turist med svensk karta
Passerar du storflygplatsen Schiphol i Amsterdam under nästa vecka? Då kan du bli guidad av en EU-robot som navigerar fram med hjälp av laserstrålar och kartor – det senare ett bidrag från forskare på Örebro universitet.
Roboten kartlägger sin omgivning genom att mäta avståndet till olika hinder med laserstrålar och svenskutvecklade kartor, där kartan över fasta ting, som väggar, är enklast.
– Människor som rör sig är heller inte så svårt. Det är värre med föremål som är tillfälligt permanenta. Vi vet inte hur länge bagagekärran kommer att vara parkerad.
– Sådant gör det svårt för roboten att veta var den befinner sig. Vi arbetar med en kartläggning som tar hänsyn till dessa föremål, förklarar Achim Lilienthal, professor i datavetenskap och projektledare för Örebrobidraget, i ett pressmeddelande.
Under testveckan i Amsterdam ska de olika delarna som roboten består av fogas samman till en helhet. Mycket handlar om att utveckla robotens förmåga att förstå människor. Den ska exempelvis inte ta sig igenom en grupp som hör ihop, likaså måste den försäkra sig om att hela gruppen som den guidar hänger med.
Initiativet till EU-projektet kommer från det holländska flygbolaget KLM, som ville dra ner på kostnaderna orsakade av ovana resenärer som går vilse och därmed missar flyget.
Numera är Schiphol ombyggd, så det är lättare att hitta, men det finns ändå uppgifter att ta tag i både på och utanför en flygplats menar Achim Lilienthal, speciellt som en robot kan kommunicera på flera språk och lätt uppdateras med korrekt information.
– Den här tekniken kan användas i alla robotar som ska samverka med människor. Automatiska truckar till exempel skulle bli mer accepterade om de fungerade bättre i samspelet, säger han.
Efter nästa veckas testkörning ska roboten finslipas för att sedan visas upp för representanter får EU-kommissionen i mars nästa år.