Kinesiska leverantörer av 5G-utrustning är redan utestängda från den amerikanska marknaden men enligt Wall Street Journal överväger Trumpadministrationen att även stoppa 5G-produkter från andra leverantörer som tillverkats i Kina.
Självläkande programvara, anonymiserade trafikbilder, maskininlärning, elfordonsdäck, realtidssystem, 3D-renderade trafikmiljöer och spårning av fysiska objekt – sju internationella nyföretag får inbjudningskort till det samarbete som bedrivs inom Mobility Xlab på Lindholmen i Göteborg.
Den amerikanske republikanske senatorn Marco Rubio vill begränsa möjligheten för svartlistade företag – som kinesiska Huawei – att utnyttja sina patent i USA. Han kallar Huawei för ett ”patenttroll” efter dess krav på en miljard dollar i licensavgifter från Verizon.
Jondetech har utvecklat en liten och billig ir-sensor som nu definitivt tar plats i en produkt från Shortlink. Efter en rad tunga år får det svenska sensorföretaget en första order för en mindre förproduktionsserie som samtidigt öppnar för ytterligare utvecklingsprojekt framöver.
Får man tro Ericssons vd Börje Ekholm finns det bara nio kommersiella 5G-nät i drift idag. Trots detta har sydkoreanska SK Telekom dragit igång ett projekt för att staka ut vägen till 6G tillsammans med Ericsson, Nokia och Samsung.
Volvo Group och amerikanska Nvidia skriver ett mångårigt kontrakt för utveckling av ett system som gör lastbilar och vägmaskiner självkörande på allmän väg, inklusive landsväg.
Åtta minuters paus var tjugonde mil – sedan tar du dig hur långt som helst. ABB bygger 48 stycken 150 kW-laddstationer i Danmark, Sverige och Norge åt ett tyskt elbolag och en dansk emobilitetstjänst.
De flesta lasrar har fasta våglängder. Genom att skicka in ljuset i en kristall med ett skräddarsytt gitter går det att skapa nya väglängder i önskat område. Tekniken kommer från KTH och håller på att kommersialiseras av Tailored Photons.
Att hänga med i 5G-racet blir viktigt för ett lands konkurrenskraft, lika viktigt som vägar, järnvägar, hamnar och flygplatser har varit den mer analoga världen. Det var budskapet från Ericssons koncernchef Börje Ekholm när har pratade på Kista Mobility Day.
Om du läser den här texten på en bildskärm är det mycket sannolikt att den tillverkats med hjälp av någon eller några av Täbyföretaget Mycronics laserritare.
5G står i begrepp att rullas ut och två industrigrupper släppte samma dag i förra veckan varsin guide till patentlicensering. De motsäger dock varandra i den grundläggande principen för hur priser på standardpatent ska beräknas.
Kinesiska Evergrande planerar en årlig tillverkning av en miljon elbilar och 50 GWh batterier, och tänker för ändamålet bygga tre fabriker till en kostnad av 23 miljarder dollar (220 miljarder kronor).
Den kinesiska telekomjätten kräver över en miljard dollar i patentavgifter av den amerikanska operatören Verizon där Hans Vestberg är högsta chef. Uppgifterna kommer från nyhetsbyrån Reuters.
Lastbilstillverkaren Volvo har hittat ett första uppdrag till sin batteridrivna och självkörande lastbil Vera. Det handlar om att flytta containrar åt logistikföretaget DFDS i Göteborgs hamn.
Små optiska sensorer monterade i armaturerna på lyktstolpar, där de mäter luftkvaliteten, kan bli verklighet i framtiden. Just nu testas tekniken – utvecklad av Chalmers i samarbete med Göteborgsföretaget Insplorion – av belysningsföretaget Leading Light, IVL Svenska Miljöinstitutet och andra.
Cirka 140 GWh kommer att vara årsproduktionen år 2022 för kinesiska CATL, världens största tillverkare av batterier för elbilar. Liksom sin svenska konkurrent Northvolt satsar CATL på samarbeten med biltillverkare och på att sprida sin tillverkning geografiskt.
Telekomjätten Ericsson och det statliga forskningsbolaget Rise har samarbetat under många år. Nu bekräftas banden genom ett långsiktigt samarbetsavtal.
En batterifabrik med en kapacitet på 16 GWh är härmed säkrad i Skellefteå efter att svenska Northvolt skramlat ihop en miljard dollar. ”Northvolt Ett” har redan beställningar på 13 miljarder dollar. Dessutom ska Northvolt bygga ytterligare en gigafabrik i Tyskland tillsammans med VW.
Enligt uppgifter i Di Digital är batteribolaget Northvolt mycket nära att säkra finansieringen för första etappen av fabriken i Skellefteå. Det handlar om cirka 16 miljarder kronor där Volkswagen och Siemens går in med huvuddelen.
Elektroniktidningen fick en pratstund med Risc-V-konstruktören Krste Asanovic när hans företag Sifive passerade Kista på sin pågående världsturné. Om man skulle peka ut en enda person motsvarande en ”Linus Torvalds för Risc-V” skulle det vara Krste Asanovic. Han tog fram den första versionen år 2010.
Tvärstopp för utvecklingen av egna produkter. Strategin framöver blir att sälja kunnande kring de egenutvecklade bränslecellerna och utvecklingsprojekt. En stor del av personalen får lämna företaget.
Utbyggnaden av 5G går allt fortare vilket fått Ericsson att justera upp sin prognos. Nu spår företaget att det kommer att finnas 1,9 miljarder 5G-abonnemang och att 45 procent av världens befolkning kommer att ha 5G-täckning år 2024. Siffrorna framgår av den uppdaterade versionen av Ericsson Mobility Report.
Att trafikera en linje med en elbuss under ett år kostar med dagens priser 150 000 kronor mer än biodieselbuss. Det rapporterar Energimyndigheten och Trafikverket.
NXT – så heter Scanias vision för transporter i framtida städer. Det handlar om ett modulsystem – konstruerat för år 2030 och framåt – som kan växla form för att passa olika typer av stadstransporter. Just nu kan du se det på UITP Public Transport Summit, som är världens största kollektivtrafikevent och i år går i Stockholm.
Kanadensiska Leddartech väljs som leverantör av lidar till amerikanska Coasts självkörande rallyförarprogrammerade (!) skyttelbussar för campus- och stadsmiljö.
Funderar du på vilket land som slänger mest el- och elektronikprodukter eller vilket nordiskt land som är bäst på att samla in avfallet? Då ska du surfa in på den nya webbplatsen globalewaste.org för att hitta svaren.
För tre år sedan startade ett av Mittuniversitetets största forskningsprojekt. Det har fått större genomslagskraft än någon kunnat ana – det har engagerat nästan 6 000 personer och skapat 15 nya IoT-produkter.
Just nu pågår IEEE International Microwave Symposium i Boston. Där visar NXP bland annat upp en 5G-lösning där en aktiv 28 GHz-antenn från svenska Gapwaves ingår. Siktet är inställt på små basstationer som exempelvis används inomhus och där det finns många användare.
Elbilstillverkaren Nevs har fått ett dotterbolag – den brittiska hjulmotortillverkaren Protean. Nevs får tillgång till Proteans elektriska drivteknik, men dotterbolaget förblir självständigt.
Tesla har länge varit den enda biltillverkare som kunnat uppdatera mjukvaran i bilar via mobilnäten, så kallad OTA (over the air). Nu följer BMW efter, men bara för vissa modeller och för icke-kritiska funktioner, rapporterar sajten Motor Authority.
I ett europeiskt projekt ska bilar från Volvo, BMW, Ford och Mercedes varna varandra för bland annat halt väglag. I försöket deltar också karttjänsterna Here och Tomtom liksom några trafikmyndigheter.
Ingen vill köpa undervattenskabel av Huawei längre, så företaget backar ur sin majoritetsandel i fiberkabeldragaren Huawei Marine Systems. Ägandet ska övertas av ett annat kinesiskt bolag, Hengtong Optic-Electric.
Tyska Infineon köper amerikanska Cypress Semiconductor för 9 miljarder euro. Därmed breddar Infineon sin portfölj så att företaget kan erbjuda lösningar som kopplar samman den verkliga världen med den digitala. Strategin är att växa inom fordon-, industri- och IoT-sektorn.
Skellefteå Kraft ska utveckling laddning av eldrivna racingbilar tillsammans med Drive Center Arena – Skandinaviens längsta racingbana som ligger utanför Skellefteå. En utmaning är att laddningen måste kunna ske mycket snabbt.
Den svenska fordonssäkerhetsleverantören Veoneer fick in 627 miljoner dollar, motsvarande sex miljarder kronor, i den kapitalanskaffningsprocess som inleddes den 20 maj. Pengarna behövs för att hålla verksamheten rullande till dess att den går med vinst.
”Se upp!” hojtar en parkerad Mercedes åt två fotgängare när de är på väg att oförsiktigt kliva ut i gatan. Det är en konceptbil som tänker utanför boxen när det gäller trafiksäkerhet. Tro det eller ej men den kan till och med placera ut en varningstriangel.