JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kraftig tillväxt och stora förluster bland uppstartsföretagen

Hur går det egentligen för de uppstartsföretag som vi på Elektroniktidningen brukar skriva om? Producerar de bara pressmeddelanden eller har de betalande kunder? För att ta reda på det har vi sammanställt en lista som visar omsättning och rörelseresultat för de 50 största uppstartsföretagen inom elektronikområdet.
Vad ska klassas som ett uppstartsföretag? Är det startåret som sätter gränsen? Den första kommersiella leveransen? Eller kanske ett positivt kassaflöde?

Vi har valt att använda en kombination av dessa kriterier eftersom olika branscher har olika långa startsträckor. Den som vill in på medicintekområdet eller försöker sälja till halvledarindustrin kan räkna med minst tio år innan det blir några större volymer. Visst kan det komma intäkter tidigare i form av instrument om säljs för utvärdering eller ersättning för konsulttimmar men de stora intäkterna kommer först den dag produkten är accepterad av industrin eller inom hälsovården.

Ta till exempel de sex största företagen på listan, Transmode, Packetfront, Tobii, Xelerated, Replisaurus och Silex. Alla har hållit på i närmare tio år och nått en omsättning på över hundra miljoner kronor. Trots det är det bara Transmode som går med vinst, och som kanske därför inte längre ska betraktas som ett uppstartsföretag utan slussas över i kategorin tillväxtföretag.

Bolagen startade alla runt millennieskiftet precis som Proximion Fiber Systems. Efter en konkurs år 2003 och en företagsrekonstruktion år 2008 fick det sitt genombrott i fjol då omsättningen landade på 44,3 miljoner kronor och vinsten blev 27,8 miljoner kronor.

– 2009 var femte året I rad som vi dubblerade omsättning och vi räknar med att göra det även i år och nästa år. I passerar vi nog hundra miljoner i omsättning, säger Stefan Ekman som är vd på Proximion.

Storsäljaren är en dispersionskompensator baserad på ett drygt 10 meter långt fibergitter. Proximion är ensamt om att tillverka produkten, ett faktum som länge gjorde kunderna tveksamma till att förlita sig på det lilla uppstartsföretaget.

Men framgången är inte odelat positiv, det största problemet nu är att klara av att öka produktionen som sker med egenutvecklade maskiner.

– Vi har dubbelt så stor orderingång som vi kan fakturera, säger Stefan Ekman.

Planen är att finansiera expansionen med egna medel.

En vanligare väg är att istället ta in externt kapital för att snabba på expansionen. Det gäller till exempel ögonstyrningsföretaget Tobii och wlan-specialisten Nanoradio. Tobii växte i stort sett utan hjälp av externt kapital de sex första åren. Först därefter tog man in riskkapital för att kunna öka tempot.

Det hypade wlan-bolaget Nanoradio ser också ut att ha fått upp farten. Trots en rörelseförlust på lite drygt 77 miljoner kronor i fjol lyckade företaget dra in 100 miljoner kronor i somras, en kapitalinjektion som säkert förenklades av att företaget lyfte omsättning nära fyra gånger från 2008 till 2009 då den landade på 21,7 miljoner kronor. Företagets wlan-kretsar, som kom i en ny generation så sent som i somras, finns bland annat i Samsungs och Sharps mobiltelefoner.

– I år kommer vi att sälja för närmare åttio miljoner kronor, säger Tord Wingren som är vd för Nanoradio.

Än mer pengar har Norstel, som tillverkar kiselkarbidsubstrat, tagit in. Efter en rekonstruktion i fjol gick statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform in med 110 miljoner kronor i nytt kapital. Även Packetfront lyckade dra in nästa lika mycket, 92 miljoner. Dessutom har en del mindre kapitalinjektioner gjorts, så helt omöjligt verkar det inte vara att få in pengar.

Utanför listan på nästa sida finns ett antal bubblare som kan komma att slå sig in till nästa år. Det är bland annat Conemtech, Nlab Solar, Sol Volatics, Giraffe, Inorel, Inventek, OFDM Mera, Raybium, Medfield, Cognicatus, Resqu, Percepio, Telcred och Actiwave.

Saknar du något företag, maila mig!

Hela listan finns här som PDF (länk).

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)