JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nyheter

Nyheter

Konsultföretaget Data Respons köper Stockholmsbaserade Incontext med 80 anställda.

Den 1 juli införde EU krav på att nya modeller av hybrid- och elbilar måste ge ifrån sig ljud när de kör långsammare än 20 kilometer per timme. Målet är att minska antalet olyckor.

Operatören IoT-Sweden byter namn till Sigfox Sweden. Företaget erbjuder IoT-uppkoppling i Sverige baserat på Sigfoxstandarden.

Sex veckor efter det att Washington stoppat alla leveranser av amerikanska komponenter till Huawei gör Donald Trump en u-sväng. Efter mötet med kinas president Xi Jingping i lördags under G20-mötet blir det återigen möjligt för Huawei att köpa amerikanska komponenter och mjukvara.

Solcellsbolaget Exeger har landat ett avtal med en global elektronikjätte med planerad produktionsstart nästa år. Dessutom har pensionsbolaget AMF gått in med 277 miljoner kronor.

Regeringen har idag gett Statistiska Centralbyrån, SCB, i uppdrag att kartlägga användningen av artificiell intelligens i företag och offentlig förvaltning, inklusive universitets- och högskolesektorn.

Erik Ekudden utnämndes till teknikchef på Ericsson för två år sedan. Han är en långvägare som började redan 1993 och nu senast spenderat sju år i Silicon Valley med ansvar för Ericssons strategier på teknikområdet, liksom för industriaktiviteter.

Micron, Intel och Qualcomm har enligt uppgifter i Wall Street Journal hittat sätt att kringgå Washingtons förbud att handla med Huawei. Vilka kretsar det handlar om eller hur stor omfattningen är framgår inte.

Om ett knappt år ska Ericssons första helautomatiska och smarta fabrik tas i bruk. Den hamnar i USA och ska tillverka radioprodukter för 5G-näten.

Capgemini förvärvar Altran. Bägge bolagens styrelser rekommenderar affären som skapar en konsultjätte med 250 000 anställda och en omsättning på 17 miljarder euro.

Distributören Mouser bygger ut både lager och kontor vid sitt högkvarter strax söder om Dallas, USA.

Den 11:e september är det dags för den tredje upplagan av Testers Day på Astazero utanför Borås. Evenemanget vänder sig till testingenjörer i fordonsindustrin och leverantörer av testutrustning.

Den lilla elbilen e.Go ska tillverkas i en högautomatiserad fabrik i Aachen där kommunikationen med robotar och andra maskiner sker via 5G. Ericsson står för tekniken som sköts av operatören Vodafone.


Trion Renault–Nissan–Mitsubishi ska hjälpa Waymo att anpassa sin självkörningsteknik till franska och japanska förhållanden.

Kinesiska leverantörer av 5G-utrustning är redan utestängda från den amerikanska marknaden men enligt Wall Street Journal överväger Trumpadministrationen att även stoppa 5G-produkter från andra leverantörer som tillverkats i Kina.

Åtta projekt passerade Vinnovas nålsöga och får därmed finansiering i den senaste omgången av innovationsprogrammet Smartare Elektroniksystem.

Självläkande programvara, anonymiserade trafikbilder, maskininlärning, elfordonsdäck, realtidssystem, 3D-renderade trafikmiljöer och spårning av fysiska objekt – sju internationella nyföretag får inbjudningskort till det samarbete som bedrivs inom Mobility Xlab på Lindholmen i Göteborg.

Den amerikanske republikanske senatorn Marco Rubio vill begränsa möjligheten för svartlistade företag – som kinesiska Huawei – att utnyttja sina patent i USA. Han kallar Huawei för ett ”patenttroll” efter dess krav på en miljard dollar i licensavgifter från Verizon.

Jondetech har utvecklat en liten och billig ir-sensor som nu definitivt tar plats i en produkt från Shortlink. Efter en rad tunga år får det svenska sensorföretaget en första order för en mindre förproduktionsserie som samtidigt öppnar för ytterligare utvecklingsprojekt framöver.

Får man tro Ericssons vd Börje Ekholm finns det bara nio kommersiella 5G-nät i drift idag. Trots detta har sydkoreanska SK Telekom dragit igång ett projekt för att staka ut vägen till 6G tillsammans med Ericsson, Nokia och Samsung.

Volvo Group och amerikanska Nvidia skriver ett mångårigt kontrakt för utveckling av ett system som gör lastbilar och vägmaskiner självkörande på allmän väg, inklusive landsväg.

Åtta minuters paus var tjugonde mil – sedan tar du dig hur långt som helst. ABB bygger 48 stycken 150 kW-laddstationer i Danmark, Sverige och Norge åt ett tyskt elbolag och en dansk emobilitetstjänst.

De flesta lasrar har fasta våglängder. Genom att skicka in ljuset i en kristall med ett skräddarsytt gitter går det att skapa nya väglängder i önskat område. Tekniken kommer från KTH och håller på att kommersialiseras av Tailored Photons.

Göteborgsföretaget Insplorion – som utvecklar nanosensorer – tar in 29,8 miljoner kronor för att kunna ta steget till volymtillverkning.

Att hänga med i 5G-racet blir viktigt för ett lands konkurrenskraft, lika viktigt som vägar, järnvägar, hamnar och flygplatser har varit den mer analoga världen. Det var budskapet från Ericssons koncernchef Börje Ekholm när har pratade på Kista Mobility Day.

Om du läser den här texten på en bildskärm är det mycket sannolikt att den tillverkats med hjälp av någon eller några av Täbyföretaget Mycronics laserritare.

5G står i begrepp att rullas ut och två industrigrupper släppte samma dag i förra veckan varsin guide till patentlicensering. De motsäger dock varandra i den grundläggande principen för hur priser på standardpatent ska beräknas. 

Kinesiska Evergrande planerar en årlig tillverkning av en miljon elbilar och 50 GWh batterier, och tänker för ändamålet bygga tre fabriker till en kostnad av 23 miljarder dollar (220 miljarder kronor). 

Den kinesiska telekomjätten kräver över en miljard dollar i patentavgifter av den amerikanska operatören Verizon där Hans Vestberg är högsta chef. Uppgifterna kommer från nyhetsbyrån Reuters.

Efter 497 budrundor står det nu klart att fyra operatörer får spektrum för 5G. Men priset blev hög, totalt får de betala 6,6 miljarder euro.

Lastbilstillverkaren Volvo har hittat ett första uppdrag till sin batteridrivna och självkörande lastbil Vera. Det handlar om att flytta containrar åt logistikföretaget DFDS i Göteborgs hamn.

Små optiska sensorer monterade i armaturerna på lyktstolpar, där de mäter luftkvaliteten, kan bli verklighet i framtiden. Just nu testas tekniken – utvecklad av Chalmers i samarbete med Göteborgsföretaget Insplorion – av belysningsföretaget Leading Light, IVL Svenska Miljöinstitutet och andra.

Cirka 140 GWh kommer att vara årsproduktionen år 2022 för kinesiska CATL, världens största tillverkare av batterier för elbilar. Liksom sin svenska konkurrent Northvolt satsar CATL på samarbeten med biltillverkare och på att sprida sin tillverkning geografiskt.

Telekomjätten Ericsson och det statliga forskningsbolaget Rise har samarbetat under många år. Nu bekräftas banden genom ett långsiktigt samarbetsavtal.

En batterifabrik med en kapacitet på 16 GWh är härmed säkrad i Skellefteå efter att svenska Northvolt skramlat ihop en  miljard dollar. ”Northvolt Ett” har redan beställningar på 13 miljarder dollar. Dessutom ska Northvolt bygga ytterligare en gigafabrik i Tyskland tillsammans med VW.

Enligt uppgifter i Di Digital är batteribolaget Northvolt mycket nära att säkra finansieringen för första etappen av fabriken i Skellefteå. Det handlar om cirka 16 miljarder kronor där Volkswagen och Siemens går in med huvuddelen.

Elektroniktidningen fick en prat­stund med Risc-V-kon­struk­tö­ren Krste Asanovic när hans företag Sifive passerade Kista på sin pågående världsturné. Om man skulle peka ut en enda person motsvarande en ”Linus Torvalds för Risc-V” skulle det vara Krste Asanovic. Han tog fram den första versionen år 2010.

Tvärstopp för utvecklingen av egna produkter. Strategin framöver blir att sälja kunnande kring de egenutvecklade bränslecellerna och utvecklingsprojekt. En stor del av personalen får lämna företaget.

Utbyggnaden av 5G går allt fortare vilket fått Ericsson att justera upp sin prognos. Nu spår företaget att det kommer att finnas 1,9 miljarder 5G-abonnemang och att 45 procent av världens befolkning kommer att ha 5G-täckning år 2024. Siffrorna framgår av den uppdaterade versionen av Ericsson Mobility Report.

Att trafikera en linje med en elbuss under ett år kostar med dagens priser 150 000 kronor mer än biodieselbuss. Det rapporterar Energimyndigheten och Trafikverket.

NXT – så heter Scanias vision för transporter i framtida städer. Det handlar om ett modulsystem – konstruerat för år 2030 och framåt – som kan växla form för att passa olika typer av stadstransporter. Just nu kan du se det på UITP Public Transport Summit, som är världens största kollektivtrafikevent och i år går i Stockholm.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)